Myślenie algorytmami. Nauka programowania. Klasy 4-6.

Zamów szkolenie

Celem szkolenia jest zapoznanie nauczycieli z założeniami nowej podstawy programowej dotyczącej nauki programowania na etapie edukacji w klasach 4–6 oraz przekazanie im narzędzi i wykształcenie umiejętności pozwalających na realizację tych założeń w codziennej praktyce szkolnej.
Podczas części teoretycznej uczestnicy poznają najważniejsze zagadnienia z zakresu podstaw programowania i tzw. myślenia komputacyjnego (algorytmicznego) oraz dowiedzą się, w jaki sposób wdrażać założenia nowej podstawy programowej na swoich zajęciach.
Podczas szkolenia na pierwszym poziomie nauczycie będą mogli zastanowić się nad rolą kształtowania umiejętności cyfrowych ucznia, poznają narzędzia do pracy z klasą (propozycje zabaw i ćwiczeń) oraz priorytety kompetencyjne, których rozwój na etapie nauczania w klasach 4–6 pozwoli na realizację bardziej zaawansowanych zagadnień z zakresu programowania na dalszych etapach edukacyjnych.
Podczas części praktycznej nauczyciele zapoznają się z przykładami narzędzi cyfrowych do nauki programowania w klasach 4–6, będą mieli okazję nauczyć się podstawowych zasad obsługi aplikacji, gier, robotów oraz pomocy dydaktycznych online, będą mogli porównać i ocenić różnorodne propozycje na zajęcia z dziećmi. Nauczą się dobierać odpowiednie oprogramowanie i platformy do potrzeb uczniów, tematyki lekcji oraz możliwości technicznych szkoły. Celem warsztatu jest wykształcenie u nauczycieli umiejętności korzystania z zasobów cyfrowych oraz zainspirowanie ich do realizacji własnych scenariuszy zajęć.

Program szkolenia

Poziom 1, czas trwania: 4x45min.

CELE / ZAKRES TEMATYCZNY

  • Wspólne zdefiniowanie pojęcia programowania i określenie jego znaczenia we współczesnym świecie.
  • Zwiększenie świadomości zmian cywilizacyjnych (technologicznych) i ich wpływu na zakres edukacji i warsztat nauczycielski.
  • Ustalenie postaw uczestników w stosunku do wprowadzanych zmian w podstawie programowej.
  • Identyfikowanie kluczowych obszarów rozwoju kompetencji ucznia w okresie cyfryzacji
  • Poszerzenie wiedzy na temat obecnych trendów technologicznych i społecznych związanych z rozwojem nowych technologii.
  • Przedstawienie programowania jako kompetencji przyszłości – tzw. trzeciego języka.
  • Omówienie wpływu nauki programowania w szkołach na konkurencyjność gospodarki oraz indywidualne ścieżki zawodowe uczniów.
  • Zapoznanie uczestników ze zmianami w podstawie programowej, przedstawienie ich znaczenia w kontekście edu-kacji uczniów w klasach 4–6, zaprezentowanie założeń metodycznych.
  • Przedstawienie uczestnikom propozycji ćwiczeń z zakresu myślenia komputacyjnego do wdrożenia na lekcjach w klasach 4–6.
  • Wskazanie priorytetów w realizacji nowej podstawy programowej z zakresu programowania.
  • Wdrożenie i wyjaśnienie najważniejszych pojęć związanych z nauką programowania i myśleniem komputacyjnym wraz z przykładami.
  • Stworzenie przez uczestników własnych scenariuszy lekcji na podstawie przedstawionych na szkoleniu przykładów i ćwiczeń.
  • Identyfikacja trudności wdrożeniowych nowej podstawy programowej.

REALIZACJA / METODY
prezentacja (wykład), praca w grupach, praca z arkuszami ćwiczeń, dyskusja, burza mózgów

Poziom 2, czas trwania: 4x45min.

  • Omówienie etapów nauki programowania na kolejnych poziomach edukacji ucznia.
  • Klasyfikacja cyfrowych narzędzi do nauki programowania.
  • Bezpłatne zasoby online do wykorzystania na lekcji – CodeCombat, CodeMonkey.
  • Bezpłatne zasoby do wykorzystania na lekcji – SilentTeacher.
  • Omówienie i projektowanie przykładowych projektów edukacyjnych: szkolny konkurs kodowania, organizacja Godziny Kodowania / obchodów tygodnia kodowania w szkole.
  • Przedstawienie przykładów zastosowania narzędzi cyfrowych z zakresu programowania jako części programu edukacji w klasach 4–6 – matematyka, języki, myślenie naukowe, wyszukiwanie informacji, praca zespołowa.
  • Przedstawienie zasobów dla nauczycieli – scenariusze i materiały do wykorzystania.
  • Rozwój kompetencji nauczyciela – jak samodzielnie uczyć się podstaw programowania.

REALIZACJA / METODY
praca z komputerem, tabletem, robotem, wykład, praca w grupach, dyskusja

Trenerzy prowadzący szkolenie