Po co przedszkolakom programowanie?
Nikogo nie trzeba przekonywać, że dla dziecka atrakcyjne jest to, co bliskie mu i znane. Żyjemy w czasach, w których dzieci bardzo wcześnie wchodzą w świat technologii, multimediów i rozmaitych nowoczesnych rozwiązań. Środowisko cyfryzacji jest im tak znane, jak nam znany był świat skupiony wokół gry w klasy czy zabaw na trzepaku.
Trudno o jednogłośne i rzetelne stanowisko, które rozstrzygałoby, jaki wpływ na całościowy rozwój dziecka mają nowoczesne technologie. Jedni z nas dopatrują się w świecie wypełnionym technologią zagrożenia dla prawidłowego rozwoju dziecka i, w skrajnych wypadkach, starają się usunąć dzieci spod jego wpływu. Inni z kolei włączają dzieci w świat technologii od najmłodszych lat, ponieważ widzą w takim działaniu zwielokrotnienie ich szans na sukces w przyszłości.
Ośrodek Rozwoju Kompetencji Edukacyjnych wybrał rozwiązanie sytuujące się między tymi skrajnymi postawami. Wykorzystujemy naturalne zaciekawienie dzieci światem technologii jako atrakcyjne narzędzie służące całościowemu rozwojowi dziecka we wszystkich czterech obszarach: fizycznym, społecznym, emocjonalnym i poznawczym.
Czym jest nauka programowania w przedszkolu?
To przede wszystkim zabawa ukierunkowana na logiczne rozwiązywanie problemów. Ciekawym rozwiązaniem jest wykorzystanie naturalnej potrzeby oraz predyspozycji dzieci: ich aktywności ruchowej, dążenia do skutecznej komunikacji w grupie i naturalnego pragnienia korzystania z nowoczesnych rozwiązań technologicznych. Te wszystkie elementy spełnia środowisko gry zbudowane wokół postaci Scottiego. Punktem wyjścia do tworzenia rozwiązań mających na celu działania kreatywne jest interaktywna, fabularna gra edukacyjna, w której skład wchodzą kartonowe klocki z planszą, magnetyczne puzzle oraz bezpłatna aplikacja niewymagająca stałego dostępu do internetu. Rozpoczynamy zabawę na dużej planszy edukacyjnej – tworzymy tu różne sytuacje, które są punktem wyjścia do aktywności dzieci. Plansza i klocki dają możliwość rozbudowanych zabaw tematycznych odnoszących się do świata rzeczywistego, w którym mały kosmita doświadcza wielu przygód. To tylko wstęp do kreowania działań związanych z ćwiczeniem myślenia logicznego i matematycznego, nauką języków obcych i wielu innych zagadnień. Następnie dziecko może przejść do etapu pracy z technologią. Tutaj Scottie pokazuje, że wirtualny świat jest także miejscem nauki – ale nauki przez zabawę.
Hybrydowe rozwiązanie Scottie Go! Kosmiczne kodowanie to zaproszenie dzieci do zabawy w programowanie, które nie tylko staje się okazją do zespołowej aktywności, lecz także przeciwdziała izolowaniu się przedszkolaków w świecie tabletu, komputera czy smartfona. Przez zabawę łączy dzieci i doskonali ich umiejętności pracy w grupie.