Szkolenia i doradztwo dla pracowników systemu wspomagania 2018-2019
Materiały wypracowane w projekcie
Przekazujemy materiały wypracowane w czasie zjazdów szkoleniowych pomocne w procesie wspomagania szkół wzbogacone o kompetencje kluczowe w zakresie :
- rozwoju kompetencji matematyczno-przyrodniczych uczniów
- wykorzystaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania-uczenia się
- rozwoju kompetencji uczniów – porozumiewanie się w językach obcych
- nauczaniu przez eksperymentowanie, doświadczanie i inne metody aktywizujące uczniów
- wychowaniu i kształtowaniu postaw (innowacyjności, kreatywności i pracy zespołowej) uczniów
1. Programy dla szkoleń trenerów z obszaru rozwoju kompetencji kluczowych dla I etapu nauczania (nauczanie początkowe) i II etapu nauczania ( kl. 4-8)
- Program szkolenia dla trenerów rozwijające kompetencje mat-przyr poziom I
- Program szkolenia dla trenera kształtujący kompetencje _ kształtowanie Postawy_poziom I
- Program szkolenia dla trenera rozwijające kompetencje _ kształtowanie postawy innowacyjności (eksperyment) _poziom I
- Program szkolenia dla trenerów rozwijające kompetencje informatyczne _poziom I
- Program szkolenie dla trenerów rozwijający kompetencje językowe _ poziom I
- Program szkolenia dla trenerów rozwijające kompetencje innowacyjności (eksperyment) _poziom I
- Program szkolenia dla trenerów rozwijające kompetencje _kształtowanie Postawy_poziom II
- Program szkolenia dla trenerów rozwijające kompetencje językowe poziom II
- Program szkolenia dla trenerów rozwijający kompetencje_mat_przyr _poziom II
- Program szkolenia dla trenerów rozwijające kompetencje _informatyczne _poziom II
2. Scenariusze dedykowane do szkolenia trenerów z obszaru rozwoju kompetencji kluczowych dla I etapu nauczania (nauczanie początkowe) i II etapu nauczania ( kl. 4-8)
- Scenariusze kształtowanie kompetencji mat-przyr_ poziom I
- Scenariusze kształtowanie kompetencji innowacyjności (eksperyment) poziom I
- Scenariusze- kształtowanie kompetencji językowych _poziom I
- Scenariusze_kształtowanie kompetencji TIK_poziom I
- Program szkolenia dla trenerów rozwijające kompetencje mat-przyr poziom I
- Scenariusze_ kształtowanie kompetencji językowych _ poziom II
- Scenariusze_ Kształtowanie postaw_poziom II
- Scenariusze_kształtowanie kompetencji mat_przyr_poziom II
- Scenariusze_kształtowanie kompetencji TIK_poziom II
- Scenariusze – kształtowanie kompetencji innowacyjności(eksperyment) _ poziom II
————————————————————————————————————
W grudniu zakończyliśmy szkolenia trenerów wspomagania.
Realizujemy praktyczną stronę projektu czyli procesy wspomagania szkół i wspólną pracę samodoskonalenia w sieciach wojewódzkich i ogólnopolskich. W lutym 2018 zostali wybrani eksperci do poszczególnych sieci, których zadaniem jest koordynacja, wspieranie i inicjowanie wzajemnych działań samokształceniowych i doskonalących w sieciach podległych im obszarach.
SIECI WOJEWÓDZKIE – to zespoły samokształceniowe w ramach jednego województwa reprezentowane przez wyszkolonych w ramach projektu trenerów, specjalistów w jednej z doskonalonych w ramach projektu kompetencji kluczowych w I lub II etapie edukacyjnym. Sieci oprócz różnorodnych kontaktów zdalnych z wykorzystaniem nowych technologii jak skype, platformy elektroniczne, sieci społecznościowe będą spotykać się na 4 spotkaniach stacjonarnych w miastach wojewódzkich. Poniżej harmonogram spotkań sieci.
Spotkanie sieci wojewódzkiej | Ustalona data spotkania |
1 spotkanie sieci wojewódzkiej w poszczególnych woj. zachodniopomorskie, | 2018-03-24 |
1 spotkanie sieci wojewódzkiej w poszczególnych woj. pomorskie, | 2018-03-24 |
1 spotkanie sieci wojewódzkiej w poszczególnych woj. wielkopolskie , | 2018-03-24 |
1 spotkanie sieci wojewódzkiej w poszczególnych woj. kujawsko-pomorskie | 2018-03-24 |
1 spotkanie sieci wojewódzkiej w poszczególnych woj. podlaskie, | 2018-03-17 |
1 spotkanie sieci wojewódzkiej w poszczególnych woj. mazursko -warmińskie, | 2018-04-07 |
1 spotkanie sieci wojewódzkiej w poszczególnych woj. lubelskie, | 2018-03-24 |
1 spotkanie sieci wojewódzkiej w poszczególnych woj. mazowieckie | 2018-03-17 |
1 spotkanie sieci wojewódzkiej w poszczególnych woj. podkarpackie, | 2018-04-07 |
1 spotkanie sieci wojewódzkiej w poszczególnych woj. świętokrzyskie, | 2018-04-07 |
1 spotkanie sieci wojewódzkiej w poszczególnych woj. małopolskie, | 2018-04-14 |
1 spotkanie sieci wojewódzkiej w poszczególnych woj. łódzkie | 2018-04-07 |
1 spotkanie sieci wojewódzkiej w poszczególnych woj. śląskie, | 2018-04-14 |
1 spotkanie sieci wojewódzkiej w poszczególnych woj. opolskie, | 2018-04-14 |
1 spotkanie sieci wojewódzkiej w poszczególnych woj. dolnośląskie | 2018-04-07 |
1 spotkanie sieci wojewódzkiej w poszczególnych woj. lubuskie | 2018-04-07 |
2 spotkanie sieci wojewódzkiej w poszczególnych woj. zachodniopomorskie, | 2018-09-08 |
2 spotkanie sieci wojewódzkiej w poszczególnych woj. pomorskie, | 2018-09-08 |
2 spotkanie sieci wojewódzkiej w poszczególnych woj. wielkopolskie , | 2018-09-08 |
2 spotkanie sieci wojewódzkiej w poszczególnych woj. kujawsko-pomorskie | 2018-09-08 |
2 spotkanie sieci wojewódzkiej w poszczególnych woj. podlaskie, | 2018-09-08 |
2 spotkanie sieci wojewódzkiej w poszczególnych woj. mazursko -warmińskie, | 2018-09-08 |
2 spotkanie sieci wojewódzkiej w poszczególnych woj. lubelskie, | 2018-09-08 |
2 spotkanie sieci wojewódzkiej w poszczególnych woj. mazowieckie | 2018-09-08 |
2 spotkanie sieci wojewódzkiej w poszczególnych woj. podkarpackie, | 2018-08-24 |
2 spotkanie sieci wojewódzkiej w poszczególnych woj. świętokrzyskie, | 2018-08-25 |
2 spotkanie sieci wojewódzkiej w poszczególnych woj. małopolskie, | 2018-08-25 |
2 spotkanie sieci wojewódzkiej w poszczególnych woj. łódzkie | 2018-09-01 |
2 spotkanie sieci wojewódzkiej w poszczególnych woj. śląskie, | 2018-09-01 |
2 spotkanie sieci wojewódzkiej w poszczególnych woj. opolskie, | 2018-08-25 |
2 spotkanie sieci wojewódzkiej w poszczególnych woj. dolnośląskie , | 2018-08-25 |
2 spotkanie sieci wojewódzkiej w poszczególnych woj.lubuskie | 2018-08-25 |
3 spotkanie sieci wojewódzkiej w poszczególnych woj. zachodniopomosrkie, | 2018-11-24 |
3 spotkanie sieci wojewódzkiej w poszczególnych woj. pomorskie, | 2018-12-01 |
3 spotkanie sieci wojewódzkiej w poszczególnych woj. wielkopolskie , | 2018-11-24 |
3 spotkanie sieci wojewódzkiej w poszczególnych woj. kujawsko-pomorskie | 2018-12-01 |
3 spotkanie sieci wojewódzkiej w poszczególnych woj. podlaskie, | 2018-11-24 |
3 spotkanie sieci wojewódzkiej w poszczególnych woj. mazursko -warmińskie, | 2018-11-24 |
3 spotkanie sieci wojewódzkiej w poszczególnych woj. lubelskie, | 2018-11-10 |
3 spotkanie sieci wojewódzkiej w poszczególnych woj. mazowieckie | 2018-11-24 |
3 spotkanie sieci wojewódzkiej w poszczególnych woj. podkarpackie, | 2018-12-07 |
3 spotkanie sieci wojewódzkiej w poszczególnych woj. świętokrzyskie, | 2018-12-08 |
3 spotkanie sieci wojewódzkiej w poszczególnych woj. małopolskie, | 2018-12-08 |
3 spotkanie sieci wojewódzkiej w poszczególnych woj. łódzkie | 2018-12-08 |
3 spotkanie sieci wojewódzkiej w poszczególnych woj. śląskie, | 2018-12-08 |
3 spotkanie sieci wojewódzkiej w poszczególnych woj. opolskie, | 2018-12-08 |
3 spotkanie sieci wojewódzkiej w poszczególnych woj. dolnośląskie , | 2018-12-08 |
3 spotkanie sieci wojewódzkiej w poszczególnych woj. lubuskie | 2018-12-08 |
4 spotkanie sieci wojewódzkiej w poszczególnych woj. zachodniopomorskie, | 2019-03-23 |
4 spotkanie sieci wojewódzkiej w poszczególnych woj. pomorskie, | 2019-03-23 |
4 spotkanie sieci wojewódzkiej w poszczególnych woj. wielkopolskie , | 2019-03-23 |
4 spotkanie sieci wojewódzkiej w poszczególnych woj. kujawsko-pomorskie | 2019-03-23 |
4 spotkanie sieci wojewódzkiej w poszczególnych woj. podlaskie, | 2019-03-23 |
4 spotkanie sieci wojewódzkiej w poszczególnych woj. mazursko -warmińskie, | 2019-03-23 |
4 spotkanie sieci wojewódzkiej w poszczególnych woj. lubelskie, | 2019-03-09 |
4 spotkanie sieci wojewódzkiej w poszczególnych woj. mazowieckie | 2019-03-23 |
4 spotkanie sieci wojewódzkiej w poszczególnych woj. podkarpackie, | 2019-03-08 |
4 spotkanie sieci wojewódzkiej w poszczególnych woj. świętokrzyskie, | 2019-03-09 |
4 spotkanie sieci wojewódzkiej w poszczególnych woj. małopolskie, | 2019-03-09 |
4 spotkanie sieci wojewódzkiej w poszczególnych woj. łódzkie | 2019-03-09 |
4 spotkanie sieci wojewódzkiej w poszczególnych woj. śląskie, | 2019-03-09 |
4 spotkanie sieci wojewódzkiej w poszczególnych woj. opolskie, | 2019-03-09 |
4 spotkanie sieci wojewódzkiej w poszczególnych woj. dolnośląskie , | 2019-03-09 |
4 spotkanie sieci wojewódzkiej w poszczególnych woj. lubuskie | 2019-03-09 |
SIECI OGÓLNOPOLSKIE – to zespoły samokształceniowe w ramach jednej kompetencji kluczowej realizowanej w ramach szkoleń w projekcie. Sieci ogólnopolskie oprócz różnorodnych kontaktów zdalnych z wykorzystaniem nowych technologii jak skype, platformy elektroniczne, sieci społecznościowe będą spotykać się na 3 spotkaniach stacjonarnych w Warszawie w siedzibie firmy. Poniżej harmonogram spotkań sieci.
Kompetencja Kluczowa | Spotkania sieci ogólnopolskich | Data spotkania sieci |
języki obce | 1 spotkanie sieci ogólnopolskiej w poszczególnej KK języki obce | 2018-04-21 |
postawy | 1 spotkanie sieci ogólnopolskiej w poszczególnej KK postawy , | 2018-04-21 |
TIK | 1 spotkanie sieci ogólnopolskiej w poszczególnej KK (TIK) | 2018-04-21 |
mat – przyr. | 1 spotkanie sieci ogólnopolskiej w poszczególnej KK mat-przyr. | 2018-05-12 |
eksperyment | 1 spotkanie sieci ogólnopolskiej w poszczególnej KK eksperyment | 2018-05-12 |
języki obce | 2 spotkanie sieci ogólnopolskiej w poszczególnej KK języki obce | 2018-09-15 |
postawy | 2 spotkanie sieci ogólnopolskiej w poszczególnej KK postawy , | 2018-09-22 |
TIK | 2 spotkanie sieci ogólnopolskiej w poszczególnej KK (TIK) | 2018-09-22 |
mat – przyr. | 2 spotkanie sieci ogólnopolskiej w poszczególnej KK mat-przyr. | 2018-09-15 |
eksperyment | 2 spotkanie sieci ogólnopolskiej w poszczególnej KK eksperyment | 2018-09-15 |
języki obce | 3 spotkanie sieci ogólnopolskiej w poszczególnej KK języki obce | 2019-04-06 |
postawy | 3 spotkanie sieci ogólnopolskiej w poszczególnej KK postawy , | 2019-04-06 |
TIK | 3 spotkanie sieci ogólnopolskiej w poszczególnej KK (TIK) | 2019-03-16 |
mat – przyr. | 3 spotkanie sieci ogólnopolskiej w poszczególnej KK mat-przyr. | 2019-03-16 |
eksperyment | 3 spotkanie sieci ogólnopolskiej w poszczególnej KK eksperyment | 2019-03-16 |
Szkolenia Trenerów Wspomagania!
Poniżej harmonogram i miejsce zjazdów oraz terminarz udostępnień kolejnych modułów szkoleń e-learningowych.
1.Harmonogram zjazdów szkoleniowych
Nr zjazdu | Data | Liczba godzin szkoleniowych |
Zjazd 1 | 06-08.X.2017 | 15h lekcyjnych |
Zjazd 2 | 20-22.X.2017 | 15h lekcyjnych |
Zjazd 3 | 03-05.XI.2017 | 15h lekcyjnych |
Zjazd 4 | 17-19.XI.2017 | 15h lekcyjnych |
Zjazd 5 | 01-03.XII.2017 | 10h lekcyjnych |
Przyjazd na szkolenie: w piątek w godzinach popołudniowych/wieczornych.
Wyjazd ze szkolenia: w niedzielę w godzinach południowych.
Miejsce zjazdów szkoleniowych :
Hotel Holiday Park Warszawa
ul. Heroldów 1b
01-991 Warszawa
2.Szkolenia e-learningowe:
Dostępność w godzinach popołudniowych od godz.19:00 do godz. 20:00 w tygodniach:
I moduł szkoleniowy: 9-12.10.2017, 16-20.10.2017,
II moduł szkoleniowy 23-27.10.2017, 30.10-3.11.2017,
III moduł szkoleniowy 6-10.11.2017, 13-17.11.2017,
IV moduł szkoleniowy 20-24.11.2017, 27.11-1.12.2017
Wszelkie pytania związane z realizacją szkoleń prosimy kierować na adres:
szkolenia@orke.pl
Serdecznie zapraszamy!
Zespół Projektowy
————————————————————————————————————
Etapy projektu
- Powołanie zespołu autorek/autorów, które/którzy opracują programy szkoleń stacjonarnych i e-learningowych (VII-VIII.2017).
- Zrekrutowanie 20 trenerek/trenerów szkolących, które/ którzy zostaną przez autorki/autorów programów przygotowane/ -ni do prowadzenia szkoleń dla przyszłych trenerek/trenerów wspomagania, prowadzących proces kompleksowego wspomagania w szkołach lub placówkach (VIII.2017).
- Zrekrutowanie 160 trenerek/trenerów wspomagania, po 10 osób z każdego województwa (VII-VIII.2017).
- Udzielenie każdej/ -mu trenerce/ -owi wspomagania 2 rodzajów wsparcia (realizacja szkoleń IX-XII.2017):
a) 70 h stacjonarnych szkoleń w zakresie jednej kompetencji kluczowej, na poziomie jednego etapu edukacyjnego. Szkolenia przygotują trenerki /- rów wspomagania do pracy w procesie wspomagania szkół lub placówek, związanych z jedną kompetencją kluczową. Każde szkolenie będzie prowadzić 2 trenerów.
b) 20 h szkoleń e-learningowych w zakresie wiedzy ogólnej dotyczącej jednej kompetencji kluczowej, stanowiącej zakres szkolenia stacjonarnego. Realizacja tych szkoleń będzie obowiązkowa dla wszystkich 160 trenerek/trenerów wspomagania.
Dodatkowo każdy uczestnik projektu będzie miał możliwość wzięcia udziału w szkoleniach e-learningowych z pozostałych kompetencji kluczowych, innych niż wybrana w ramach szkolenia stacjonarnego, co umożliwi trenerkom/trenerom poszerzenie wiedzy specjalistycznej ze wszystkich obszarów kompetencyjnych ujętych w projekcie. - Po odbyciu szkoleń trenerki/trenerzy wspomagania zrealizują min. 7 miesięczny program kompleksowego wspomagania w co najmniej 3 placówkach. Każdy program musi zakończyć się wydaniem przez dyrektora wspomaganej placówki zaświadczenia o przeprowadzeniu i zakończeniu kompleksowego wspomagania. W trakcie prowadzonego programu kompleksowego wspomagania każda/ -dy trenerka/trener wspomagania otrzyma średnio 3h indywidualnego wsparcia eksperckiego w formie doradztwa z trudnych tematów wynikających z programów szkoleń (I.2018-IV.2019).
- Powstanie 2 rodzajów sieci współpracy trenerek/ -rów wspomagania (I.2018-IV.2019):
a) 16 wojewódzkich sieci współpracy obejmujących wszystkie/ -ich trenerki/trenerów wspomagania w poszczególnych województwach (po 10 osób/ województwo),
b) 10 ogólnopolskich sieci współpracy obejmujących wszystkie/ -ich trenerki/trenerów wspomagania w poszczególnych kompetencjach kluczowych (po 16 osób/ kompetencję kluczową).
Celem spotkań/kontaktów w ramach obu rodzajów sieci współpracy jest wymiana doświadczeń, współpraca, mentoring, tutoring, integracja, ewaluacja, korekta działań, superwizja i coaching.
Dodatkowo współpraca w ramach sieci prowadzona będzie na ogólnodostępnej platformie www.doskonaleniewsieci.pl
Szkolenia i doradztwo dla pracowników systemu wspomagania oraz wdrożenie kompleksowego wspomagania w zakresie kompetencji kluczowych.
POWR.02.10.00-00-5002/17
Projekt jest realizowany w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 i współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Beneficjentem projektu są Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne S.A., natomiast realizatorem jest Ośrodek Rozwoju Kompetencji Edukacyjnych.
Czas trwania projektu: czerwiec 2017-maj 2019
Wartość projektu: 1 667 398,23 zł
Wartość dofinansowania projektu z Unii Europejskiej: 1 405 283,23 zł
Cel projektu
Podniesienie jakości funkcjonowania 480 placówek oświatowych dzięki procesowi wspomagania w obszarze zdefiniowanych kompetencji kluczowych realizowanych przez 160 trenerów/trenerek wspomagania (120 kobiet i 40 mężczyzn) przeszkolonych w ramach projektu współpracowników/pracowników instytucji wspomagania w okresie 1.VI.2017-31.V.2019.
Czym jest „wspomaganie”?
Wspomaganie polega na zaplanowaniu i przeprowadzeniu działań, mających na celu poprawę jakości pracy szkoły lub placówki w zakresie wskazanym przez szkołę lub placówkę, wynikających z potrzeb szkoły lub placówki, obejmujących:
- pomoc w diagnozowaniu potrzeb szkoły lub placówki,
- ustalenie sposobów działania prowadzących do zaspokojenia potrzeb szkoły lub placówki,
- zaplanowanie form wspomagania i ich realizację,
- wspólną ocenę efektów i opracowanie wniosków z realizacji zaplanowanych form wspomagania.
Cel zostanie osiągnięty poprzez 3 działania:
- Przeszkolenie 160 trenerek/trenerów wspomagania (120K/40M) w zakresie wybranych kompetencji kluczowych co w efekcie przygotuje trenerki/trenerów do:
- prowadzenia kompleksowego wspomagania, tj. pracy z konkretną radą pedagogiczną nad działaniami, które są zdiagnozowane i dostosowane do realnych potrzeb szkoły lub placówki,
- prowadzenia międzyszkolnych sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli (w obszarach problemowym i przedmiotowym),
- udzielania wsparcia eksperckiego w toku prowadzonego procesu kompleksowego wspomagania.
- Prowadzenie dodatkowych działań wspierających trenerki/trenerów wspomagania w okresie prowadzenia kompleksowego wspomagania w szkołach i placówkach oświatowych (konsultacje indywidualne i grupowe, wsparcie eksperckie).
- Przeprowadzenie procesu kompleksowego wspomagania dla 480 szkół i/lub placówek przez 160 (120K/40M) przeszkolonych i przygotowanych trenerek/trenerów wspomagania do 31 V 2019.
Planowane efekty
- Opracowanie 20 planów i programów przebiegu zajęć stacjonarnych i e-learningowych z zakresu kompetencji kluczowych;
- Objęcie wsparciem, w tym przeszkolenie, 160 pracownic/pracowników systemu wspomagania pracy szkoły oraz trenerek/trenerów, które/ -rzy w toku projektu nabędą umiejętności w zakresie wybranych kompetencji kluczowych oraz zdolność prowadzenia kompleksowego wspomagania;
- Realizacja, dzięki wsparciu EFS, programu kompleksowego wspomagania przez 160 trenerek/trenerów wspomagania w 480 szkołach i placówkach zakończonego zgromadzeniem 480 oświadczeń o przeprowadzeniu wspomagania.