W trakcie szkolenia uczestnicy dowiedzą się, czym jest manipulacja i jak się odbywa w warunkach przedszkolnych. Poznają najczęstsze techniki manipulacyjne oraz nauczą się z nimi walczyć. Zaprezentowane zagadnienia pozwolą nauczycielom na prowadzenie rozmów zgodnie z zasadami efektywnej komunikacji pozbawionej elementów manipulacji. Poprawi to komfort pracy pedagogów, a rodzicom da poczucie zadowolenia ze współpracy z placówką.
Cel szkolenia
Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników z ogólnymi zasadami komunikacji oraz technikami manipulacyjnymi, którymi posługują się rodzice. Ważną częścią spotkania będzie wskazanie sytuacji, w których szczególnie łatwo podlegamy manipulacji. Dzięki pracy warsztatowej nauczyciele udoskonalą umiejętność zarówno rozpoznawania manipulacji oraz radzenia sobie z nią, jak i budowania pozytywnych komunikatów. Uczestnicy zapoznają się z oczekiwaniami rodziców w zakresie: zaspokajania podstawowych potrzeb dziecka, funkcjonowania dziecka w grupie przedszkolnej, indywidualnych kontaktów nauczyciela z rodzicem, promowania zachowań prozdrowotnych.
Zwróć uwagę na…
Do najtrudniejszych zadań nauczyciela należą: zdobycie zaufania rodzica, zbudowanie sprzyjającej atmosfery współpracy oraz rozmowa na trudne tematy. Prowadzący szkolenie pomoże uczestnikom zmierzyć się z tymi wyzwaniami przez odwołanie się do ich doświadczeń i rozmowę twórczą. Przedstawi im także przykłady zachowań manipulacyjnych oraz wyjaśni przyczyny ich powstawania. Będzie to punkt wyjścia do refleksji nauczycieli nad źródłem własnych postaw przyjmowanych w kontaktach z rodzicami: uleganiem, wycofywaniem się, inercją.
Korzyści dla rady pedagogicznej
- umiejętność rozpoznawania technik manipulacyjnych rodziców i skutecznego przeciwstawiania się tym zachowaniom;
- zwiększenie samoświadomości nauczycieli w zakresie przyczyn własnych niepożądanych zachowań względem rodziców (np. uleganie, wycofywanie się, inercja);
- umiejętność przyjmowania asertywnej postawy wobec trudnego rodzica.
Korzyści dla dyrektora placówki
- zwiększenie komfortu pracy nauczycieli w kontekście współpracy z rodzicami;
- wzmocnienie samooceny pedagogów;
- wzrost zadowolenia rodziców ze współpracy z placówką.
Forma i czas szkolenia:
3 × 45 min wykład stacjonarny / do 150 osób
3 × 45 min wykład online / do 100 osób
4 × 45 min warsztat stacjonarny / do 25 osób
2 x 45 min webinar na żywo / do 30 osób
2 x 45 min webinar nagrany / do 100 osób
Program szkolenia
warsztat stacjonarny, kod poziomu: 07171, czas trwania: 4x45 min
- jest świadomy oczekiwań rodziców w zakresie:
- zaspokajania podstawowych potrzeb dziecka;
- funkcjonowania w grupie przedszkolnej;
- indywidualnych kontaktów nauczyciela z rodzicem;
- spożywania i jakości posiłków;
- promocji prozdrowotnej;
- zna zasady oraz rozpoznaje techniki manipulacyjne, którymi mogą posługiwać się rodzice;
- identyfikuje oraz wie jak poradzić sobie w trudnych, manipulacyjnych kontaktach z rodzicami;
- wskazuje sytuacje, w których szczególnie łatwo podlegamy manipulacji.