Szkolenie pomaga wprowadzać do wychowania przedszkolnego różne dziedziny sztuki: muzykę, sztuki plastyczne i teatr, aby zachęcać dzieci do wejścia w rolę twórców. Uczestnicy poznają metody budzenia w najmłodszych aktywności artystycznej i dumy z własnych dzieł. Zwieńczeniem kursu będzie zaplanowanie przez nauczycieli zajęć z wykorzystaniem ekspresji artystycznej dzieci.
Celem przewodnim spotkań jest uświadomienie uczestnikom, że każdy tekst literacki można połączyć z innymi dziedzinami sztuki, a po odpowiednim opracowaniu – pokazać go na scenie. Takie działania zaleca się wprowadzać w przedszkolu.
Szkolenie obejmuje następujące zagadnienia:
- sposoby wykorzystania utworów literackich;
- tok metodyczny pracy z tekstem literackim;
- zabawy i ćwiczenia: oddechowe, artykulacyjne, intonacyjne, uczące dobrej recytacji;
- czynniki wyzwalające twórczą aktywność dziecka;
- techniki plastyczne wykorzystywane w przedszkolu;
- utwór artystyczny w przedszkolu;
- techniki parateatralne;
- techniki dramowe;
- prezentacja, recytacja tekstów;
- recytacja z podziałem na role;
- wybór ról;
- praca nad poszczególnymi scenami;
- łączenie scen w całość teatralną;
- próba inscenizacji;
- wykonanie rekwizytów do konkretnych utworów literackich;
- zaprojektowanie i wykonanie scenografii do inscenizacji wybranych utworów.
Prowadzący postara się dostarczyć uczestnikom takich doznań artystycznych, jakie powinny się wyzwalać u dzieci.
Cele szkolenia:
Wprowadzanie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się przez różne formy sztuki.
„W szkoleniu uwzględnione są treści dotyczące rozwijania wybranych kompetencji kluczowych, zgodnie z zaleceniami Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej z dnia 22 maja 2018 roku w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2018/C 189/01)”
9.
Forma i czas szkolenia:
3 × 45 min warsztat stacjonarny / do 25 osób
Program szkolenia
Poziom 1, kod poziomu: 02141, czas trwania: 3x45min
- tworzy własny kanon muzyki dla dzieci;
- wykorzystuje wpływ muzyki na emocje i uczenie się;
- uczestniczy w przygotowaniu inscenizacji.
Poziom 2, kod poziomu: 02142, czas trwania: 3x45min
- organizuje aktywność dziecka z wykorzystaniem działań plastycznych;
- wprowadza różnorodne środki, materiały i techniki plastyczne;
- przygotowuje scenografię teatralną, wykorzystując różne techniki plastyczne.
Poziom 3, kod poziomu: 02143, czas trwania: 3x45min
- stymuluje rozwój wyobraźni dziecka;
- zna ciekawe techniki interpretacji tekstów dialogowych;
- przygotowuje scenariusze przedstawień teatralnych.