Jeżeli chcesz dowiedzieć się:
jak rozwinąć umiejętności z zakresu realizacji procedur w sytuacji podejrzenia krzywdzenia i zaniedbań opiekuńczo-wychowawczych w rodzinie?
To szkolenie jest dla Ciebie!
Dzięki udziałowi w szkoleniu:
- rozpoznasz symptomy krzywdzenia dzieci,
- rozpoznasz zaniedbania opiekuńczo-wychowawcze wobec dzieci,
- w sytuacji podejrzenia krzywdzenia i zaniedbywania dzieci podejmiesz skuteczną interwencję,
- opracujesz plan pomocy dziecku krzywdzonemu i zaniedbywanemu.
Ramowy program szkolenia
- Statystyki dotyczące krzywdzenia i zaniedbywania dzieci.
- Formy przemocy wobec dzieci – przemoc psychiczna, fizyczna, ekonomiczna, seksualna, zaniedbanie, z wykorzystaniem nowych technologii.
- Przemoc fizyczna, w tym między innymi: bicie, szarpanie, izolowanie, kary fizyczne – czym są, jakie symptomy o nich świadczą, umiejscowienie w prawie.
- Przemoc psychiczna, w tym między innymi: obrażanie, umniejszanie, kiedy nadmierne wymagania są przemocą, gaslighting, karanie ciszą – czym są, jakie symptomy o nich świadczą, umiejscowienie w prawie.
- Przemoc ekonomiczna, w tym między innymi: niełożenie na dziecko, pozbawianie dziecka koniecznych dóbr, nierównowaga w dostępie do dóbr dziecka i rodzica, zabieranie pieniędzy dziecka czym są, jakie symptomy o tym świadczą, umiejscowienie w prawie.
- Przemoc seksualna w tym między innymi: gwałt, molestowanie seksualne, wykorzystanie osoby w sytuacji bezradności, formy przemocy seksualnej bez dotyku – czym są, jakie symptomy o nich świadczą, umiejscowienie w prawie.
- Przemoc przez zaniedbanie w tym między innymi: dziecko bez zaspokojonych potrzeb fizjologicznych, na przykład: głodne, niewyspane, dziecko z zaniedbaniami higienicznymi – czym są, jakie symptomy o nich świadczą, umiejscowienie w prawie.
- Przemoc z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych, w tym między innymi: grooming, cyberbullying, sexting – czym są, jakie symptomy o nich świadczą, umiejscowienie w prawie.
- Mechanizmy krzywdzenia i ich konsekwencje, w tym cykl przemocy, zasada NIE CZUJ-NIE MÓW-NIE UFAJ.
- Rozpoznawanie krzywdzenia – jakie przekonania i zachowania ujawnia dziecko krzywdzone.
- Rozpoznawanie zaniedbań opiekuńczo-wychowawczych wobec dzieci.
- Metody prowadzenia pierwszego kontaktu w sytuacji podejrzenia krzywdzenia i zaniedbywania – jak rozmawiać z dzieckiem.
- Możliwości pomocy dziecku w polskim systemie prawnym.
- Możliwości pomocy dziecku w szkole, w tym w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej – plan pomocy dziecku krzywdzonemu i zaniedbywanemu.
- System wsparcia – gdzie można skorzystać z pomocy dla dziecka poza szkołą i jakie są formy pracy z osobami doznającymi krzywdzenia.
Metodyka szkolenia:
prezentacja, wykład, metody aktywizujące – praca grupowa, dyskusja
Forma i czas szkolenia:
3 × 45 min wykład stacjonarny / do 150 osób
3 × 45 min wykład online / do 100 osób
3 × 45 min warsztat stacjonarny / do 25 osób
2 x 45 min webinar na żywo / do 30 osób
Materiały dla uczestników:
- narzędziownik