Stacjonarne
Online
Dziecko krzywdzone i zaniedbywane – rozpoznanie symptomów, interwencja, wsparcie

Zamów szkolenie

Wybierz rodzaj szkolenia które chcesz zamówić:

Jeżeli chcesz dowiedzieć się:   

jak rozwinąć umiejętności z zakresu realizacji procedur w sytuacji podejrzenia krzywdzenia i zaniedbań opiekuńczo-wychowawczych w rodzinie?
To szkolenie jest dla Ciebie!

Dzięki udziałowi w szkoleniu:

  • rozpoznasz symptomy krzywdzenia dzieci,
  • rozpoznasz zaniedbania opiekuńczo-wychowawcze wobec dzieci,
  • w sytuacji podejrzenia krzywdzenia i zaniedbywania dzieci podejmiesz skuteczną interwencję,
  • opracujesz plan pomocy dziecku krzywdzonemu i zaniedbywanemu.

Ramowy program szkolenia

 

  1. Statystyki dotyczące krzywdzenia i zaniedbywania dzieci.
  2. Formy przemocy wobec dzieci – przemoc psychiczna, fizyczna, ekonomiczna, seksualna, zaniedbanie, z wykorzystaniem nowych technologii.
  3. Przemoc fizyczna, w tym między innymi: bicie, szarpanie, izolowanie, kary fizyczne – czym są, jakie symptomy o nich świadczą, umiejscowienie w prawie.
  4. Przemoc psychiczna, w tym między innymi: obrażanie, umniejszanie, kiedy nadmierne wymagania są przemocą, gaslighting, karanie ciszą – czym są, jakie symptomy o nich świadczą, umiejscowienie w prawie.
  5. Przemoc ekonomiczna, w tym między innymi: niełożenie na dziecko, pozbawianie dziecka koniecznych dóbr, nierównowaga w dostępie do dóbr dziecka i rodzica, zabieranie pieniędzy dziecka czym są, jakie symptomy o tym świadczą, umiejscowienie w prawie.
  6. Przemoc seksualna w tym między innymi:  gwałt, molestowanie seksualne, wykorzystanie osoby w sytuacji bezradności, formy przemocy seksualnej bez dotyku – czym są, jakie symptomy o nich świadczą, umiejscowienie w prawie.
  7. Przemoc przez zaniedbanie w tym między innymi: dziecko bez zaspokojonych potrzeb fizjologicznych, na przykład: głodne, niewyspane, dziecko z zaniedbaniami higienicznymi – czym są, jakie symptomy o nich świadczą, umiejscowienie w prawie.
  8. Przemoc z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych, w tym między innymi: grooming, cyberbullying, sexting – czym są, jakie symptomy o nich świadczą, umiejscowienie w prawie.
  9. Mechanizmy krzywdzenia i ich konsekwencje, w tym cykl przemocy, zasada NIE CZUJ-NIE MÓW-NIE UFAJ.
  10. Rozpoznawanie krzywdzenia – jakie przekonania i zachowania ujawnia dziecko krzywdzone.
  11. Rozpoznawanie zaniedbań opiekuńczo-wychowawczych wobec dzieci.
  12. Metody prowadzenia pierwszego kontaktu w sytuacji podejrzenia krzywdzenia i zaniedbywania – jak rozmawiać z dzieckiem.
  13. Możliwości pomocy dziecku w polskim systemie prawnym.
  14. Możliwości pomocy dziecku w szkole, w tym w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej – plan pomocy dziecku krzywdzonemu i zaniedbywanemu.
  15. System wsparcia – gdzie można skorzystać z pomocy dla dziecka poza szkołą i jakie są formy pracy z osobami doznającymi krzywdzenia.

Metodyka szkolenia:

prezentacja, wykład, metody aktywizujące – praca grupowa, dyskusja

Forma i czas szkolenia:

3 × 45 min wykład stacjonarny / do 150 osób
3 × 45 min wykład online / do 100 osób
3 × 45 min warsztat stacjonarny / do 25 osób
2 x 45 min webinar na żywo / do 30 osób

Materiały dla uczestników:

  • narzędziownik