Jeżeli chcesz :
zainspirować się do wprowadzania zmian w kontekście działalności innowacyjnej Twojej szkoły?
To szkolenie jest dla Ciebie!
Dzięki udziałowi w szkoleniu:
• poznasz definicje innowacji pedagogicznej;
• zrozumiesz różnice między rodzajami innowacji;
• poznasz podstawy prawne regulujące prowadzenie innowacji w szkole;
• będziesz potrafił dokumentować realizowaną innowację;
• uświadomisz sobie procesy zachodzące w trakcie wprowadzania zmiany;
• poznasz obszary swojej szkoły, w których będzie możliwa działalność innowacyjna;
• będziesz potrafił wprowadzić wybraną innowację w swojej szkole.
Ramowy program szkolenia
MODUŁ 1 – Innowacje po nowemu. O organizacji działalności innowacyjnej szkoły – inspirująco i zgodnie z prawem
1. Innowacja pedagogiczna – definicje
2. Rodzaje innowacji pedagogicznych
3. Innowacja pedagogiczna – dawniej
4. Innowacja pedagogiczna w zreformowanej szkole od 1 września 2017 r.
5. Zmiana sposobu postrzegania działalności innowacyjnej w szkole przez Ministerstwo Edukacji Narodowej
6. Dokumentowanie innowacji w szkole – propozycja
7. Innowacja pedagogiczna w kontekście zmiany
8. Definicja zmiany oraz procesy jej towarzyszące
9. Przykłady wdrożonych innowacji
10. Pytania do prowadzącego
MODUŁ 2 – Ocenianie. Innowacje po nowemu. O organizacji działalności innowacyjnej szkoły – inspirująco i zgodnie z prawem.
Przygotowanie do wdrożenia innowacji w zakresie oceniania
1. Założenia teoretyczne i praktyczne innowacji:
a. ocenianie w teorii i praktyce w polskiej szkole;
b. wymogi prawne stawiane ocenianiu w szkole;
c. podstawy oceniania wspierającego według R. Więckowskiego (klasy 1–3);
d. podstawy oceniania kształtującego (klasy 4–8).
2. Analiza systemu oceniania funkcjonującego w szkole
3. Plan wdrożenia innowacji w zakresie oceniania w szkole:
a. cele innowacji i oczekiwane efekty;
b. wybór grupy objętej innowacją;
c. nauczyciele prowadzący innowację;
d. ewaluacja innowacji (kryteria spełnienia celów);
e. prowadzenie dokumentacji.
MODUŁ 3 – Programowanie. Innowacje po nowemu. O organizacji działalności innowacyjnej szkoły – inspirująco i zgodnie z prawem.
Przygotowanie do wdrożenia innowacji w zakresie programowania w szkole
1. Założenie teoretyczne i praktyczne innowacji:
a. programowanie – cele ogólnoszkolne (interdyscyplinarne);
b. pojęcie myślenia komputacyjnego według prof. M. Sysło;
c. programowanie nie tylko na informatyce – przykłady.
2. Analiza możliwości wprowadzenia programowania w szkole (zajęcia dodatkowe i / lub włączenie w zajęcia przedmiotowe)
3. Plan wdrożenia innowacji w zakresie programowania w szkole:
a. cele innowacji i oczekiwane efekty;
b. wybór zajęć do realizacji programowania (np. matematyka, j. angielski);
c. wybór grupy objętej innowacją;
d. nauczyciele wprowadzający innowację;
e. ewaluacja innowacji (kryteria spełnienia celów);
f. prowadzenie dokumentacji
MODUŁ 4 – Wolontariat. Innowacje po nowemu. O organizacji działalności innowacyjnej szkoły – inspirująco i zgodnie z prawem.
Przygotowanie do wdrożenia innowacji w zakresie wolontariatu w szkole
1. Założenia teoretyczne i praktyczne innowacji
a. wolontariat – podstawy prawne (ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie);
b. szkolny klub wolontariatu – teoretyczne i praktyczne aspekty działania.
2. Analiza możliwości prowadzenia wolontariatu w szkole
Wolontariat na rzecz:
a. dzieci;
b. seniorów;
c. chorych i niepełnosprawnych;
d. zwierząt;
e. imprez kulturalnych i sportowych.
3. Plan wdrożenia innowacji w zakresie działalności wolontariackiej szkoły
a. cele innowacji i oczekiwane efekty;
b. wybór grupy objętej innowacją;
c. nauczyciele wprowadzający innowację;
d. ewaluacja innowacji (kryteria spełnienia celów);
e. prowadzenie dokumentacji.
Metodyka szkolenia:
Wykład i dyskusja.
Forma i czas trwania szkolenia:
3 × 45 min wykład stacjonarny – do 150 osób
3 × 45 min wykład online – do 100 osób
3 × 45 min warsztat stacjonarny – do 25 osób
2 × 45 min webinar na żywo – do 30 osób
Materiały dla uczestników:
1. Prezentacja multimedialna.
2. Kasty pracy.
Program szkolenia
Poziom 1, kod poziomu: 02291, czas trwania: 4x45min
- zna definicje innowacji pedagogicznej;
- rozumie różnice między rodzajami innowacji;
- zna podstawy prawne regulujące wprowadzanie innowacji w szkole;
- potrafi dokumentować realizowaną innowację;
- uświadamia sobie procesy zachodzące w trakcie wprowadzania zmiany;
- zna obszary swojej szkoły, w których możliwa będzie działalność innowacyjna.
Poziom 2, kod poziomu: 02292, czas trwania: 4x45min
- potrafi wprowadzić jedną z wybranych innowacji w swojej szkole;
- zna założenia teoretyczne i praktyczne aspekty wybranej innowacji;
- realizuje plan wdrożenia innowacji w wybranym jej zakresie; – będzie przygotowany do wdrożenia innowacji w zakresie oceniania;
- będzie przygotowany do wdrożenia innowacji w zakresie programowania w szkole;
- będzie przygotowany do wdrożenia w zakresie wolontariatu w szkole.