Szkolenie ma wspierać nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej w pracy nad rozwijaniem kompetencji czytelniczych uczniów. Jego celem jest wzbogacenie warsztatu pracy nauczyciela w wiedzę o książkach dla dzieci i sposobach zachęcania dzieci do wyrabiania nawyków czytelniczych. W czasie szkolenia będzie okazja do wymiany dobrych praktyk i przedyskutowania problemów związanych z doskonaleniem umiejętności czytania uczniów.
Szkolenie składa się z trzech modułów.
Moduł 1 Czytam bo lubię czytanie – pozwoli uczestnikom kursu wziąć udział w symulowanej lekcji, w trakcie której doświadczą potrzeby czytania. Refleksje i teoretyczne podsumowanie pozwoli na uświadomienie sobie strategii motywowania uczniów do czytania.
Moduł 2 Czytam bo chcę się dowiedzieć – poszerzy poznana strategię o informacje związane z doborem tekstu lektury. Kursanci będą uczestnikami pracy z ciekawą lekturą i doświadczą tego, jak „poważne” zadanie językowe może wpływać na zaangażowanie się w czytanie książki. Ten moduł wzbogaci miniwykład na temat wartości systematycznego czytania książek dzieciom.
Moduł 3 Żeby książka przyciągała jak magnes – stworzy sposobność do doświadczenia, jaką ważna rolę w motywowaniu do czytania książek może mieć tekst kultury wprowadzający w tematykę proponowanej lektury. Tym razem będzie to fragment filmu. W tym module pojawią się sprawdzone pomysły na książki, które mogą stać się przyjemną lekturą dla uczniów rozpoczynających przygodę czytelnika. W podsumowaniu, uczestnicy stworzą bazę pomysłów na ciekawe inicjatywy promujące czytelnictwo.
„W szkoleniu uwzględnione są treści dotyczące rozwijania wybranych kompetencji kluczowych, zgodnie z zaleceniami Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej z dnia 22 maja 2018 roku w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2018/C 189/01)”
Forma i czas szkolenia:
4 × 45 min warsztat stacjonarny / do 25 osób
2 x 45 min webinar na żywo / do 30 osób
Po szkoleniu uczestnik:
Program szkolenia
Poziom 1, kod poziomu: 02051, czas trwania: 4x45min
- motywuje dzieci do czytania;
- wykorzystuje w pracy doświadczenia z uczestnictwa w symulowanych zajęciach wspierających naukę czytania;
- uczestniczy w symulowanych lekcjach, angażując aktywność własną w proponowanych działaniach,
- będzie uczestniczył w zbiorowych dyskusjach na tematy związane z konkretną książką oraz na tematy związane z implementacją nabytych doświadczeń do pracy z dziećmi.
Poziom 2, kod poziomu: 02052, czas trwania: 4x45min
- wykorzystuje na zajęciach ciekawą literaturę dla dzieci;
- prowadzi różnorodne zajęcia z wykorzystaniem lektury;
- promuje wśród dzieci i rodziców ciekawe zabawy z książką w domu;
- poszerzy poznaną strategię motywującą do czytania o informacje związane z doborem tekstu lektury.
Poziom 3, kod poziomu: 02053, czas trwania: 4x45min
- planuje szkolną / środowiskową strategię promocji czytelnictwa;
- zachęca do niekonwencjonalnego podejścia do nauki czytania;
- zwraca uwagę dorosłych na możliwości wykorzystywania codziennych sytuacji do zainteresowania dzieci lekturą;
- tworzy sposobność do doświadczenia, jaką ważną rolę w motywowaniu do czytania książek może mieć tekst kultury wprowadzający w tematykę proponowanej lektury.