Stacjonarne
Online
Jak współpracować z trudnym rodzicem i chronić siebie?

Zamów szkolenie

Wybierz rodzaj szkolenia które chcesz zamówić:

*Przedsprzedaż – realizacja szkolenia od 03.03.2025*

Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak współpracować z rodzicami Twoich uczniów, to szkolenie jest dla Ciebie!

Dzięki udziałowi w szkoleniu:

  • rozwiniesz kompetencje w zakresie współpracy z rodzicami,
  • poznasz narzędzia służące asertywnej komunikacji,
  • nauczysz się komunikować z rodzicami z zachowaniem praw rodziców oraz własnych granic emocjonalnych i zawodowych.

Ramowy program szkolenia:

MODUŁ 1. Wprowadzenie

  1. Fakty, mity i opinie na temat współpracy z rodzicami:
    • Bagaż psychologiczny nauczyciela i rodzica – ćwiczenie,
    • prezentacja na forum wraz z komentarzem – fakt, mit, opinia.
  1. Oczekiwania rodziców wobec szkoły i przedszkola – prezentacja wyników wybranych badań – z podziałem na etapy edukacyjne, ponieważ oczekiwania rodziców zmieniają się wraz z dorastaniem dziecka.
  2. Wyzwania i bariery stojące przed nauczycielem w zakresie współpracy z rodzicami.
  3. Ćwiczenie w parach „Partnerzy do rozmowy”:
    • jakie typy „trudnych” rodziców pojawiają się w naszej szkole / przedszkolu,
    • analiza poszczególnych typów trudnych rodziców, na przykład: agresywnych, roszczeniowych, nadopiekuńczych, niezaangażowanych (obojętnych, zaniedbujących), świadomych, praktycznych, patologicznych, podejrzliwych, nadmiernie analitycznych i innych:
      • jak się zachowuje?
      • co i jak mówi?
      • jak traktuje nauczyciela?
  4. prezentacja i dyskusja,
  5. podsumowanie – przyczyny trudnych zachowań rodziców, takie jak: emocje, presja, brak zaufania

MODUŁ 2. Komunikacja z trudnym rodzicem

  1. Zasady komunikacji interpersonalnej, w tym aktywnego słuchania.
  2. Techniki komunikacji asertywnej – komunikat JA w rozmowach z rodzicami, jak mówić „nie”.
  3. Rozpoznanie gry poprzez obserwację rozmówcy postawienie hipotezy, jaki stereotyp stoi za prezentowanym przez rodzica zachowaniem.
  4. Wprowadzenie antygry, jako braku zgody na grę.
  5. Kategorie gier międzyludzkich, będących formą manipulacji.
  6. Neurony lustrzane i ich ważna rola w komunikacji z rodzicem.
  7. Lustrzane odbicie, czyli jak się dopasować? Prezentacja metod i technik.
  8. Strategie komunikacyjne, czyli jak mogę to poprawić?
  9. Specyfika i scenariusz rozmowy nie tylko telefonicznej.
  10. Podsumowanie – zasady komunikacji z rodzicami uczniów, w szczególności reagowania w sytuacjach z trudnymi rodzicami.

MODUŁ 3. Współpraca z rodzicami z zachowaniem granic emocjonalnych i zawodowych

  1. Współpraca – na czym polega?
  2. Jakie współdziałanie rodziców i nauczycieli najlepiej wspiera uczniów?
  3. O jakiej szkole uczniowie powiedzą: nasza?
  4. Pomysły na współpracę z rodzicami.
  5. Jak zachować granice emocjonalne i chronić siebie? Wspieranie własnego dobrostanu.

MODUŁ 4. Szkolne procedury i strategie zespołowe

    1. Budowanie wsparcia w zespole nauczycielskim – dlaczego to jest ważne?
    2. Tworzenie szkolnego systemu współpracy z rodzicami
      na podstawie przykładów dobrych praktyk.
    3. Podsumowanie i zakończenie zajęć, w tym:
      • przypomnienie kluczowych zasad i technik,
      • jakie wybrane narzędzie zastosuję od zaraz w swojej pracy? – rundka bez przymusu,
      • ewaluacja szkolenia.

Metodyka szkolenia:

Praca z uczącymi się dorosłymi wymaga docenienia ich doświadczenia w danym obszarze – w tym umożliwienia podzielania się wieloma stosowanymi czy zarzuconymi metodami działania. Część treści można przekazać również, budując program zgodnie z cyklem Dawida Kolba. Każda z faz wymaga przygotowania części umożliwiającej wyzwolenie jej potencjału – aby proces nauki był satysfakcjonujący zarówno dla pragmatyka, działacza, jak i teoretyka oraz analityka. Cykl DOŚWIADCZENIE–REFLEKSJA–TEORIA–PRAKTYKA musi się zamknąć, by skutecznie oddziaływać na uczestników szkolenia. Należy zatem przeprowadzić cztery etapy:

  • dać uczestnikom możliwość eksperymentowania i doświadczenia sytuacji;
  • wzbudzić refleksję nad sytuacją będącą przedmiotem eksperymentu i wyciągnąć wnioski;
  • dokonać analizy dostępnych teorii na dany temat;
  • znaleźć praktyczne zastosowanie wiedzy do opracowania dalszej strategii działania w pracy każdego z uczestników szkolenia.

Forma i czas szkolenia:

3 × 45 min wykład stacjonarny / do 150 osób
3 × 45 min wykład online / do 100 osób
4 × 45 min warsztat stacjonarny / do 25 osób
2 x 45 min webinar na żywo / do 30 osób

2 x 45 min webinar nagrany – dostępny w Pakietach Elastycznych: orke.pl/pakiety-elastyczne/

Materiały dla uczestników:

  • prezentacja
  • karty pracy
  • e-narzędziownik