*Przedsprzedaż – realizacja szkolenia od 03.03.2025*
Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak współpracować z rodzicami Twoich uczniów, to szkolenie jest dla Ciebie!
Dzięki udziałowi w szkoleniu:
- rozwiniesz kompetencje w zakresie współpracy z rodzicami,
- poznasz narzędzia służące asertywnej komunikacji,
- nauczysz się komunikować z rodzicami z zachowaniem praw rodziców oraz własnych granic emocjonalnych i zawodowych.
Ramowy program szkolenia:
MODUŁ 1. Wprowadzenie
- Fakty, mity i opinie na temat współpracy z rodzicami:
- Bagaż psychologiczny nauczyciela i rodzica – ćwiczenie,
- prezentacja na forum wraz z komentarzem – fakt, mit, opinia.
- Oczekiwania rodziców wobec szkoły i przedszkola – prezentacja wyników wybranych badań – z podziałem na etapy edukacyjne, ponieważ oczekiwania rodziców zmieniają się wraz z dorastaniem dziecka.
- Wyzwania i bariery stojące przed nauczycielem w zakresie współpracy z rodzicami.
- Ćwiczenie w parach „Partnerzy do rozmowy”:
- jakie typy „trudnych” rodziców pojawiają się w naszej szkole / przedszkolu,
- analiza poszczególnych typów trudnych rodziców, na przykład: agresywnych, roszczeniowych, nadopiekuńczych, niezaangażowanych (obojętnych, zaniedbujących), świadomych, praktycznych, patologicznych, podejrzliwych, nadmiernie analitycznych i innych:
- jak się zachowuje?
- co i jak mówi?
- jak traktuje nauczyciela?
- prezentacja i dyskusja,
- podsumowanie – przyczyny trudnych zachowań rodziców, takie jak: emocje, presja, brak zaufania
MODUŁ 2. Komunikacja z trudnym rodzicem
- Zasady komunikacji interpersonalnej, w tym aktywnego słuchania.
- Techniki komunikacji asertywnej – komunikat JA w rozmowach z rodzicami, jak mówić „nie”.
- Rozpoznanie gry poprzez obserwację rozmówcy postawienie hipotezy, jaki stereotyp stoi za prezentowanym przez rodzica zachowaniem.
- Wprowadzenie antygry, jako braku zgody na grę.
- Kategorie gier międzyludzkich, będących formą manipulacji.
- Neurony lustrzane i ich ważna rola w komunikacji z rodzicem.
- Lustrzane odbicie, czyli jak się dopasować? Prezentacja metod i technik.
- Strategie komunikacyjne, czyli jak mogę to poprawić?
- Specyfika i scenariusz rozmowy nie tylko telefonicznej.
- Podsumowanie – zasady komunikacji z rodzicami uczniów, w szczególności reagowania w sytuacjach z trudnymi rodzicami.
MODUŁ 3. Współpraca z rodzicami z zachowaniem granic emocjonalnych i zawodowych
- Współpraca – na czym polega?
- Jakie współdziałanie rodziców i nauczycieli najlepiej wspiera uczniów?
- O jakiej szkole uczniowie powiedzą: nasza?
- Pomysły na współpracę z rodzicami.
- Jak zachować granice emocjonalne i chronić siebie? Wspieranie własnego dobrostanu.
MODUŁ 4. Szkolne procedury i strategie zespołowe
-
- Budowanie wsparcia w zespole nauczycielskim – dlaczego to jest ważne?
- Tworzenie szkolnego systemu współpracy z rodzicami
na podstawie przykładów dobrych praktyk. - Podsumowanie i zakończenie zajęć, w tym:
- przypomnienie kluczowych zasad i technik,
- jakie wybrane narzędzie zastosuję od zaraz w swojej pracy? – rundka bez przymusu,
- ewaluacja szkolenia.
Metodyka szkolenia:
Praca z uczącymi się dorosłymi wymaga docenienia ich doświadczenia w danym obszarze – w tym umożliwienia podzielania się wieloma stosowanymi czy zarzuconymi metodami działania. Część treści można przekazać również, budując program zgodnie z cyklem Dawida Kolba. Każda z faz wymaga przygotowania części umożliwiającej wyzwolenie jej potencjału – aby proces nauki był satysfakcjonujący zarówno dla pragmatyka, działacza, jak i teoretyka oraz analityka. Cykl DOŚWIADCZENIE–REFLEKSJA–TEORIA–PRAKTYKA musi się zamknąć, by skutecznie oddziaływać na uczestników szkolenia. Należy zatem przeprowadzić cztery etapy:
- dać uczestnikom możliwość eksperymentowania i doświadczenia sytuacji;
- wzbudzić refleksję nad sytuacją będącą przedmiotem eksperymentu i wyciągnąć wnioski;
- dokonać analizy dostępnych teorii na dany temat;
- znaleźć praktyczne zastosowanie wiedzy do opracowania dalszej strategii działania w pracy każdego z uczestników szkolenia.
Forma i czas szkolenia:
3 × 45 min wykład stacjonarny / do 150 osób
3 × 45 min wykład online / do 100 osób
4 × 45 min warsztat stacjonarny / do 25 osób
2 x 45 min webinar na żywo / do 30 osób
2 x 45 min webinar nagrany – dostępny w Pakietach Elastycznych: orke.pl/pakiety-elastyczne/
Materiały dla uczestników:
- prezentacja
- karty pracy
- e-narzędziownik