Jeżeli chcesz dowiedzieć się:
w jaki sposób zrozumieć istotę i rolę zabawy twórczej w przedszkolu i szkole (edukacja wczesnoszkolna)?
To szkolenie jest dla Ciebie!
Dzięki udziałowi w szkoleniu:
- rozwiniesz swoje umiejętności planowania oraz realizowania konstruktywnych i merytorycznych zabaw twórczych.;
- zdobędziesz wiedzę na temat przebiegu procesów twórczych u dziecka.;
- dowiesz się, jak ważną rolę odgrywa nauczyciel w tym procesie;.
- otrzymasz konkretne pomysły i rozwiązania, a także przestrzeń do refleksji nad ich wprowadzeniem do codziennej praktyki pedagogicznej
Ramowy program szkolenia
POZIOM I
- Pojęcie kreatywności u dziecka w wieku przedszkolnym.
- Cechy i działania nauczyciela wspierające proces rozwijania kreatywności.
- Obszary rozwoju dziecka w odniesieniu do podstawy programowej.
- Fazy rozwoju twórczego dzieci.
- Korzyści stymulowania twórczego rozwoju dziecka.
- Sposoby modyfikacji zabaw twórczych ruchowych i manualnych oraz przeniesienie ich do własnej praktyki pedagogicznej
POZIOM II
- Cechy aktywności plastycznej dzieci w wieku przedszkolnym.
- Rola nauczyciela w rozwijaniu twórczych działań plastycznych.
- Techniki plastyczne w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
- Walory twórczych zabaw plastycznych w rozwoju dziecka.
- Wykorzystanie nietypowych materiałów w twórczych pracach plastycznych.
POZIOM III
- Metoda synektyczna – sposoby wykorzystania jej w pracy z dziećmi.
- Planowanie treningu twórczości z dziećmi.
- Kreatywne scenariusze w praktyce twórczego nauczyciela.
- Pomysły zmian działań nauczyciela w codziennej praktyce.
- Rozwijanie doradztwa zawodowego w przedszkolu z wykorzystaniem metody projektu.
Metodyka szkolenia:
Praca indywidualna, praca w małych i dużych grupach nad zagadnieniem problemowym, burza mózgów, dyskusja w grupie, drama, metoda synektyczna, metoda rysunkowa, omówienie i podsumowanie każdego ćwiczenia przez uczestników i trenera, przekazywanie informacji zwrotnych, zadania symulacyjne umożliwiające ćwiczenie umiejętności prowadzenia zabaw kreatywnych, dzielenie się wiedzą i doświadczeniami z innymi członkami grupy, poszerzanie wiedzy dotyczące planowania i zdobywania informacji na temat zawodów metodą projektu, miniwykład z wykorzystaniem prezentacji w Power Poincie.
Forma i czas trwania szkolenia:
3 × 45 min wykład stacjonarny / do 150 osób
3 × 45 min wykład online / do 100 osób
3 × 45 min warsztat stacjonarny / do 25 osób
2 × 45 min webinar na żywo / do 30 osób
2 × 45 min webinar nagrany / do 100 osób
Materiały dla uczestników:
- Karty pracy
- Prezentacje
Program szkolenia
Poziom 1, kod poziomu: 02201, czas trwania: 3x45min
- identyfikuje cechy i działania nauczyciela kreatywnego, pojęcie kreatywności u dziecka w wieku przedszkolnym;
- wskazuje rolę zabaw kreatywnych w rozwoju dziecka oraz obszary tego rozwoju;
- ocenia proponowane działania kreatywne pod kątem merytorycznym;
- identyfikuje obszary rozwoju dziecka w odniesieniu do podstawy programowej;
- wskazuje modyfikację zabaw twórczych ruchowych i manualnych oraz przeniesienie ich do własnej praktyki pedagogicznej;
- wykorzystuje zmysły do stymulowania wyobraźni dziecka;
- planuje twórcze zajęcia ruchowe i manualne;
- udziela dziecku motywującej informacji zwrotnej.
Poziom 2, kod poziomu: 02202, czas trwania: 3x45min
- pobudza kreatywność dziecka w zakresie odbierania i tworzenia sztuki plastycznej;
- ma pomysły i informacje, jak zaplanować działania plastyczne dzieci z wykorzystaniem typowych i nietypowych materiałów;
- udziela dziecku rozwojowej informacji zwrotnej.
Poziom 3, kod poziomu: 02203, czas trwania: 3x45min
- inspiruje dzieci do twórczych działań dzięki stawianiu im odpowiednich zadań;
- planuje trening twórczości dla swojej grupy;
- dzieli się swoją wiedzą z innymi.