Jeżeli chcesz dowiedzieć się:
jak pracować z uczniami z zespołem Aspergera oraz zdobyć umiejętności i poszerzyć wiedzę na temat pracy z dziećmi z zespołem Aspergera
To szkolenie jest dla Ciebie!
Dzięki udziałowi w szkoleniu:
- dowiesz się, jak identyfikować zachowania wskazujące na objawy zespołu Aspergera i odróżniać je od innych dysfunkcji;.
- nauczysz się planować zajęcia i ćwiczenia edukacyjne wpierające rozwój codziennej i naturalnej komunikacji z dzieckiem;
- zdobyte umiejętności wykorzystasz w nawiązywaniu dialogu zarówno z dzieckiem, jak i jego rodzicami, a także terapeutami ucznia.
Ramowy program szkolenia
MODUŁ I
- Różnica między zespołem Aspergera a autyzmem.
- Identyfikacja objawów u uczniów z podejrzeniem zespołu Aspergera.
- Kryteria i proces diagnostyczny osób z zespołem Aspergera – do kogo się zwrócić w razie potrzeby.
- Teoria umysłu w odniesieniu do dziecka z zespołem Aspergera.
- Wskazówki praktyczne dla nauczycieli – uczeń z zespołem Aspergera na zajęciach w przedszkolu / szkole.
- Wypracowanie wspólnych mechanizmów codziennej pracy nauczyciela z uczniem.
MODUŁ II
- Różnica między zespołem Aspergera a autyzmem.
- Trudności komunikacyjne i ich rozwiązywanie w kontakcie z dzieckiem cierpiącym na zespół Aspergera.
- Codzienne problemy dziecka z zespołem Aspergera w kontaktach z rówieśnikami i w środowisku.
- Czynniki wywołujące zachowania trudne i sposoby ich usuwania.
- Planowanie ćwiczeń wspierających komunikację dziecka wobec zaobserwowanych trudności.
- Możliwości wsparcia poznawczego poprzez odnajdywanie i wspieranie mocnych stron dziecka z zespołem Aspergera.
MODUŁ III
- Podstawy integracji sensorycznej w odniesieniu do ucznia z zespołem Aspergera.
- Różnice sensoryczne u dzieci z zespołem Aspergera.
- Wskazówki praktyczne dotyczące planowania ćwiczeń / zajęć z uczniem cierpiącym na zespół Aspergera z zakresu integracji sensorycznej – z przyborami i bez przyborów.
- Budowanie środowiska sprzyjającego pozytywnym kontaktom z rówieśnikami.
- Ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem wiedzy na temat teorii umysłu zawartej w szkoleniu na poziomie pierwszym.
- Sposoby przekazania problematyki zespołu Aspergera współpracującej kadrze przedszkolnej / szkolnej oraz rodzicom.
Metodyka szkolenia:
Dyskusje grupowe, praca w małych zespołach, analiza przypadku, symulacje zachowań i dysfunkcji dzieci, symulacja rozmowy i pracy z dzieckiem, symulacja rozmowy i pracy z nauczycielami / rodzicami, symulacje ćwiczeń z zakresu integracji sensorycznej.
Forma i czas trwania szkolenia:
3 × 45 min wykład stacjonarny / do 150 osób
3 × 45 min wykład online / do 100 osób
3 × 45 min warsztat stacjonarny / do 25 osób
2 × 45 min webinar na żywo / do 30 osób
2 × 45 min webinar nagrany / do 100 osób
Materiały dla uczestników:
1. Karty pracy
2. Prezentacje
Program szkolenia
Poziom 1, kod poziomu: 01101, czas trwania: 3x45min
- prowadzi obserwacje uczniów;
- rozpoznaje zachowania wskazujące na objawy zespołu Aspergera;
- tworzy listę pożądanych postaw w relacji z uczniem z objawami zespołu Aspergera.
Poziom 2, kod poziomu: 01102, czas trwania: 3x45min
- planuje ćwiczenia / zajęcia edukacyjne wspierające rozwój komunikacji słownej i pozawerbalnej ucznia z zespołem Aspergera;
- prezentuje możliwości wsparcia rozwoju poznawczego ucznia przez wzmocnienie jego szczególnych uzdolnień.
Poziom 3, kod poziomu: 01103, czas trwania: 3x45min
- zna wybrane ćwiczenia z zakresu integracji sensorycznej i planuje ich wykorzystanie podczas indywidualnej pracy z uczniem z zespołem Aspergera;
- tworzy środowisko rozumiejące i wspierające ucznia z zespołem Aspergera;
- współpracuje z rodzicami i terapeutami ucznia.