Jeżeli chcesz dowiedzieć się:
jak rozpoznawać u dzieci gotowość do czytania, poznają uwarunkowania rozwojowe związane z czytaniem i pisaniem oraz podstawowe ćwiczenia w tym zakresie?
Szkolenie dostarcza uczestnikom wiedzy i umiejętności pozwalających na rozpoznanie gotowości dzieci sześcioletnich do podjęcia nauki czytania i pisania. Rozwija umiejętność planowania i realizowania ćwiczeń przygotowujących dzieci do nauki czytania i pisania, wzbudzających zainteresowanie poznawaniem tekstu, bogacących zasób słownictwa czynnego i biernego. Dostarcza wiedzy merytorycznej na temat różnorodnych metod nauki czytania i pisania, a także pozwala na ich refleksyjną ocenę. Dzięki pracy grupowej i komentarzowi zwrotnemu ze strony trenera uczestnicy uświadomią sobie własne strategie nauczania oraz poznają sposoby ich modyfikacji, bogacenia i zwiększania ich efektywności. Szkolenie stanowi więc także przestrzeń wymiany konkretnych praktycznych pomysłów i wskazówek, gotowych do wykorzystania w codziennej praktyce nauczycielskiej.
Nauczyciele po odbytym szkoleniu:
- Jak rozpoznawać u dzieci gotowość do czytania, poznają uwarunkowania rozwojowe związane z czytaniem i pisaniem oraz podstawowe ćwiczenia w tym zakresie?
- Na poziomie drugim nauczą się przygotowywać własne ćwiczenia z zakresu czytania i pisania dopasowane do potrzeb oraz możliwości uczniów.
- Dowiedzą się, jak gromadzić materiały pomocne w konstruowaniu ćwiczeń.
- W trakcie szkolenia na poziomie trzecim uczestnicy zaplanują całe zajęcia złożone z wielu aktywności wspierających naukę czytania i pisania oraz pokazujące, jak zachęcić do współpracy nauczycieli w celu rozwijania tych umiejętności u sześciolatków.
Cel szkolenia:
Opracowanie nauczycielskich strategii uczenia czytania i pisania dzieci sześcioletnich objętych obowiązkiem przedszkolnym.Szkolenie obejmuje następujące zagadnienia:
- wskaźniki gotowości do podjęcia nauki czytania i pisania w obszarze psychomotorycznym, słownikowo-pojęciowym oraz emocjonalno-motywacyjnym;
- praktyczne sposoby rozwijania konkretnych umiejętności w wymienionych wyżej obszarach;
- sposoby modyfikowania ćwiczeń czytelniczych i przenoszenia ich na grunt codziennej praktyki przedszkolnej;
- najczęstsze obawy nauczycieli przed zmianami wynikającymi z nowelizacji podstawy programowej dla przedszkoli;
- wpływ umiejętności czytania na rozwój dziecka w wieku przedszkolnym;
- istota procesu czytania i pisania z perspektywy psychologicznej i lingwistycznej;
- aspekty czytania: techniczny, semantyczny i krytyczno-twórczy, oraz sposoby rozwijania umiejętności dzieci w każdym z tych trzech zakresów;
- analizowanie proponowanych ćwiczeń i identyfikowanie rozwijanych przez nie aspektów czytania;
- metody nauczania czytania i pisania;
- refleksyjna ocena i analiza poznanych metod, wyszukiwanie cech wspólnych i najważniejszych różnic między nimi;
- wypracowywanie własnej strategii nauczania czytania i pisania;
- działania zwiększające zainteresowanie dzieci czytaniem i pisaniem w obszarze emocjonalno-motywacyjnym na poziomie grupy, przedszkola, kilku przedszkoli.
„W szkoleniu uwzględnione są treści dotyczące rozwijania wybranych kompetencji kluczowych, zgodnie z zaleceniami Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej z dnia 22 maja 2018 roku w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2018/C 189/01)”
Forma i czas szkolenia:
3 × 45 min wykład stacjonarny / do 150 osób
3 × 45 min wykład online / do 100 osób
2 x 45 min webinar na żywo / do 30 osób