Stacjonarne
Online
MEN
Prawa i obowiązki ucznia w praktyce życia szkolnego

Zamów szkolenie

Wybierz rodzaj szkolenia które chcesz zamówić:

Jeśli chcesz poznać znaczenie oraz zakres praw i obowiązków ucznia w szkole, jak również sposoby ich realizacji i ochrony, to szkolenie jest dla Ciebie!   

Dzięki udziałowi w szkoleniu:

  • zapoznasz się z aktualnymi przepisami prawa oświatowego dotyczącymi praw                   i obowiązków ucznia,
  • dowiesz się, jakie prawa ma uczeń w szkole i jakie są skutki ich łamania w praktyce,
  • dowiesz się, jakie są obowiązki ucznia w szkole i skutki ich nieprzestrzegania w praktyce,
  • poznasz przykładowe, zgodne z prawem zapisy statutów szkół dotyczące praw                  i obowiązków ucznia,
  • zyskasz inspiracje w zakresie upowszechniania wiedzy o prawach i obowiązkach ucznia.

Ramowy program szkolenia:

  1. Wprowadzenie

    • przedstawienie celu i programu szkolenia,
    • zapoznanie się z uczestnikami, ich oczekiwaniami i obawami w kontekście tematu szkolenia,
    • przeprowadzenie testu wiedzy na temat praw i obowiązków ucznia.
  2. Prawa i obowiązki ucznia – kontekst prawny:
    • omówienie podstawowych dokumentów dotyczących praw człowieka i praw dziecka, takich jak: Konstytucja RP, Powszechna Deklaracja Praw Człowieka, Konwencja
      o Prawach Dziecka, Prawo Oświatowe, Ustawa o Wspieraniu i Resocjalizacji Nieletnich
    • przedstawienie najważniejszych praw i obowiązków ucznia, takich jak: prawo do nauki, wolności przekonań
      i wypowiedzi, życia bez przemocy, uczestnictwa w życiu szkoły, a także obowiązek przestrzegania regulaminu szkoły, szanowania nauczycieli i kolegów, dbania o własny rozwój;
    • zwrócenie uwagi na rolę i odpowiedzialność nauczyciela w upowszechnianiu, realizacji i ochronie praw i obowiązków ucznia.
  3. Prawa i obowiązki ucznia w szkole i skutki ich łamania w praktyce życia szkolnego:
    • przykładowe właściwe zapisy ze statutów szkół w kontekście praw i obowiązków ucznia, tryb składania skarg w przypadku ich naruszenia, tryb odwoływania się od kar i nagród – prezentacja prowadzącego,
    • połączenie uczestników w grupy i rozdanie im scenariuszy sytuacji problemowych związanych z prawami
      i obowiązkami ucznia w szkole (na przykład: mobbing, dyskryminacja, plagiat, nieobecność, agresja, konflikt, nieprzestrzeganie zapisów prawa;
    • analiza sytuacji w grupach, określenie praw i obowiązków ucznia oraz nauczyciela, zaproponowanie rozwiązań i sposobów postępowania zgodnych z prawem i etyką zawodową;
    • prezentacja wyników pracy grup i dyskusja nad nimi.
  4. Przypadki szczególne – omówienie zapisów Ustawy z dnia 9 czerwca 2022 o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich, środki oddziaływania wychowawczego, przykłady.
  5. Zakończenie (15 minut)
  6. Przeprowadzenie ewaluacji szkolenia, zebranie opinii i sugestii uczestników

Metodyka szkolenia:

  • analiza potrzeb i oczekiwań grupy szkoleniowej, określenie korzyści, jakie przyniesie poznanie praw i obowiązków ucznia i skutków ich nieprzestrzegania,
  • praca metodą warsztatową, uczenie się przez doświadczenie,
  • podczas ćwiczeń praktycznych nauczyciele będą mieli okazję nauczyć się rozpoznawać przypadki łamania praw ucznia i nieprzestrzegania obowiązków i właściwie na nie reagować;

Forma i czas szkolenia:

3 × 45 min wykład stacjonarny / do 150 osób
3 × 45 min wykład online / do 100 osób
3 × 45 min warsztat stacjonarny / do 25 osób
2 x 45 min webinar na żywo / do 30 osób
2 x 45 min webinar nagrany / bez ograniczeń

Materiały dla uczestników:

  • karty pracy
  • przykładowe zapisy ze statutów szkół
  • wyciąg z aktów prawnych
  • e-narzędziownik