Jeżeli chcesz dowiedzieć się:
jak poszerzyć swoją wiedzę i umiejętności o zagadnienia związane z terapią ręki u dzieci?
To szkolenie jest dla Ciebie!
Dzięki udziałowi w szkoleniu:
- zdobędziesz wiedzę na temat aktywizacji motoryki małej i dużej oraz funkcji spostrzeżeniowo-ruchowych: dotykowych, wzrokowych;
- zdobędziesz wiedzę na temat doskonalenia koordynacji ruchowej – percepcyjno-motorycznej;
- zdobędziesz wiedzę na temat lateralizacji oraz orientacji w czasie, miejscu i przestrzeni w odniesieniu do dużej motoryki;
- zdobędziesz wiedzę na temat stymulacji układu nerwowego przez mobilizację układu mięśniowego;
- zdobędziesz wiedzę na temat tworzenia planów i narzędzi przydatnych w codziennej pracy z dziećmi;
- zdobędziesz wiedzę na temat wpływu dysfunkcji małej i dużej motoryki na codzienne życie dziecka (uczestnicy zostaną poddani symulacji odczuć / dysfunkcji);
- zdobędziesz wiedzę na temat tworzenia własnych prac plastycznych z wykorzystaniem zróżnicowanych materiałów;
- zdobędziesz wiedzę na temat kreatywnego treningu motorycznego bez stosowania przyborów;
- zdobędziesz wiedzę na temat zróżnicowania problematyki dysfunkcji motorycznych (uświadomienie jej sobie i postawienie siebie w roli dziecka z problemem).
Ramowy program szkolenia
POZIOM I
- Wprowadzenie do anatomii kończyny górnej.
- Etapy prawidłowego rozwoju dziecka.
- Definicja motoryki małej i dużej.
- Rozwój funkcji kończyny górnej dziecka do 1. r.ż.
- Opis prawidłowego funkcjonowania kończyn górnych u dzieci w wieku przedszkolnym / wczesnoszkolnym / szkolnym.
- Rodzaje chwytów w obrębie ręki.
- Przykłady nieprawidłowego rozwoju odruchowego w funkcjonowaniu kończyn górnych dziecka.
- Zagadnienie leworęczności.
- Rodzaje dysfunkcji rozwojowych w toku nauczania (np. dysgrafia, dysleksja, dysortografia, dyskalkulia).
- Poddanie uczestników symulacji różnych odczuć / dysfunkcji dziecka.
POZIOM II
- Przykłady patologii w funkcjonowaniu kończyn górnych dziecka.
- Obserwacja funkcjonowania kończyny górnej w codziennych czynnościach dziecka.
- Przykłady zadań i ćwiczeń do zastosowania podczas stymulacji małej motoryki dziecka w sytuacjach codziennych i naturalnych (pozaszkolnych).
- Organizowanie zadań / ćwiczeń z dzieckiem w zakresie małej motoryki na podstawie zaobserwowanych symptomów – bez przyborów.
- Organizowanie zadań / ćwiczeń z dzieckiem w zakresie małej motoryki na podstawie zaobserwowanych symptomów – z przyborami, nauka poprawnego trzymania przyborów do pisania.
- Organizowanie zadań / ćwiczeń z dzieckiem w zakresie dużej motoryki na podstawie zaobserwowanych symptomów – z przyborami i bez przyborów.
POZIOM II
- Rozwój funkcji kończyny górnej dziecka do 1. r.ż. w kontekście dojrzałości szkolnej dziecka.
- Rozwój fizjologiczny poprawnego trzymania przyborów do pisani.
- Przykłady narzędzi diagnostycznych do wykorzystania w przedszkolu / szkole w zakresie indywidualnych możliwości nauczyciel.
- Metody tworzenia programów wspomagających małą motorykę dziecka w toku nauczani.
- Łączenie założeń programów własnych z kompetencjami pozostałej kadry nauczycielskiej.
- Współdziałanie nauczyciela z rodzicem w toku stymulacji dziecka z dysfunkcją małej motoryki.
Metodyka szkolenia:
Dyskusje grupowe, praca w małych zespołach, analiza przypadków, symulacje zachowania i dysfunkcji dzieci, symulacje rozmowy i pracy z rodzicem, rozwiązywanie problemów w zadaniach i ćwiczeniach ruchowych.
Forma i czas trwania szkolenia:
3 × 45 min wykład stacjonarny / do 150 osób
3 × 45 min wykład online / do 100 osób
3 × 45 min warsztat stacjonarny / do 25 osób
2 × 45 min webinar na żywo / do 30 osób
2 × 45 min webinar nagrany / do 100 osób
Materiały dla uczestników:
- Karty pracy
- Prezentacje
Program szkolenia
Poziom 1, kod poziomu: 02191, czas trwania: 3x45min
- analizuje zasady harmonijnego rozwoju dziecka;
- identyfikuje zachowania dziecka świadczące o jego harmonijnym rozwoju;
- identyfikuje zachowania dziecka świadczące o jego trudnościach rozwojowych.
Poziom 2, kod poziomu: 02192, czas trwania: 3x45min
- wykorzystuje wyniki obserwacji do organizacji zajęć stymulujących rozwój małej i dużej motoryki;
- korzysta z materiału dla nauczycieli i rodziców z podpowiedziami, jak stymulować małą motorykę dziecka w sytuacjach codziennych i naturalnych.
Poziom 3, kod poziomu: 02193, czas trwania: 3x45min
- diagnozuje stopień rozwoju małej motoryki w kontekście dojrzałości szkolnej dziecka;
- tworzy autorskie programy wspomagania małej motoryki;
- włącza do swoich projektów innych nauczycieli.