Stacjonarne
Online
MEN
Sprawne dłonie – przygotowanie dziecka w wieku przedszkolnym do uczenia się w kontekście rozwoju małej motoryki

Zamów szkolenie

Wybierz rodzaj szkolenia które chcesz zamówić:

Jeżeli chcesz dowiedzieć się:

jak poszerzyć swoją wiedzę i umiejętności o zagadnienia związane z terapią ręki u dzieci?
To szkolenie jest dla Ciebie!

Dzięki udziałowi w szkoleniu:

  • zdobędziesz wiedzę na temat aktywizacji motoryki małej i dużej oraz funkcji spostrzeżeniowo-ruchowych: dotykowych, wzrokowych;
  • zdobędziesz wiedzę na temat doskonalenia koordynacji ruchowej – percepcyjno-motorycznej;
  • zdobędziesz wiedzę na temat lateralizacji oraz orientacji w czasie, miejscu i przestrzeni w odniesieniu do dużej motoryki;
  • zdobędziesz wiedzę na temat stymulacji układu nerwowego przez mobilizację układu mięśniowego;
  • zdobędziesz wiedzę na temat tworzenia planów i narzędzi przydatnych w codziennej pracy z dziećmi;
  • zdobędziesz wiedzę na temat wpływu dysfunkcji małej i dużej motoryki na codzienne życie dziecka (uczestnicy zostaną poddani symulacji odczuć / dysfunkcji);
  • zdobędziesz wiedzę na temat tworzenia własnych prac plastycznych z wykorzystaniem zróżnicowanych materiałów;
  • zdobędziesz wiedzę na temat kreatywnego treningu motorycznego bez stosowania przyborów;
  • zdobędziesz wiedzę na temat zróżnicowania problematyki dysfunkcji motorycznych (uświadomienie jej sobie i postawienie siebie w roli dziecka z problemem).

Ramowy program szkolenia

POZIOM I

  1. Wprowadzenie do anatomii kończyny górnej.
  2. Etapy prawidłowego rozwoju dziecka.
  3. Definicja motoryki małej i dużej.
  4. Rozwój funkcji kończyny górnej dziecka do 1. r.ż.
  5. Opis prawidłowego funkcjonowania kończyn górnych u dzieci w wieku przedszkolnym / wczesnoszkolnym / szkolnym.
  6. Rodzaje chwytów w obrębie ręki.
  7. Przykłady nieprawidłowego rozwoju odruchowego w funkcjonowaniu kończyn górnych dziecka.
  8. Zagadnienie leworęczności.
  9. Rodzaje dysfunkcji rozwojowych w toku nauczania (np. dysgrafia, dysleksja, dysortografia, dyskalkulia).
  10. Poddanie uczestników symulacji różnych odczuć / dysfunkcji dziecka.

POZIOM II

  1. Przykłady patologii w funkcjonowaniu kończyn górnych dziecka.
  2. Obserwacja funkcjonowania kończyny górnej w codziennych czynnościach dziecka.
  3. Przykłady zadań i ćwiczeń do zastosowania podczas stymulacji małej motoryki dziecka w sytuacjach codziennych i naturalnych (pozaszkolnych).
  4. Organizowanie zadań / ćwiczeń z dzieckiem w zakresie małej motoryki na podstawie zaobserwowanych symptomów – bez przyborów.
  5. Organizowanie zadań / ćwiczeń z dzieckiem w zakresie małej motoryki na podstawie zaobserwowanych symptomów – z przyborami, nauka poprawnego trzymania przyborów do pisania.
  6. Organizowanie zadań / ćwiczeń z dzieckiem w zakresie dużej motoryki na podstawie zaobserwowanych symptomów – z przyborami i bez przyborów.

POZIOM II

  1. Rozwój funkcji kończyny górnej dziecka do 1. r.ż. w kontekście dojrzałości szkolnej dziecka.
  2. Rozwój fizjologiczny poprawnego trzymania przyborów do pisani.
  3. Przykłady narzędzi diagnostycznych do wykorzystania w przedszkolu / szkole w zakresie indywidualnych możliwości nauczyciel.
  4. Metody tworzenia programów wspomagających małą motorykę dziecka w toku nauczani.
  5. Łączenie założeń programów własnych z kompetencjami pozostałej kadry nauczycielskiej.
  6. Współdziałanie nauczyciela z rodzicem w toku stymulacji dziecka z dysfunkcją małej motoryki.

Metodyka szkolenia:

Dyskusje grupowe, praca w małych zespołach, analiza przypadków, symulacje zachowania i dysfunkcji dzieci, symulacje rozmowy i pracy z rodzicem, rozwiązywanie problemów w zadaniach i ćwiczeniach ruchowych.

Forma i czas trwania szkolenia: 

3 × 45 min wykład stacjonarny /  do 150 osób
3 × 45 min wykład online /  do 100 osób
3 × 45 min warsztat stacjonarny / do 25 osób
2 × 45 min webinar na żywo  / do 30 osób
2 × 45 min webinar nagrany  / do 100 osób

Materiały dla uczestników:

  1. Karty pracy
  2. Prezentacje

Program szkolenia

Poziom 1, kod poziomu: 02191, czas trwania: 3x45min

  • analizuje zasady harmonijnego rozwoju dziecka;
  • identyfikuje zachowania dziecka świadczące o jego harmonijnym rozwoju;
  • identyfikuje zachowania dziecka świadczące o jego trudnościach rozwojowych.

Poziom 2, kod poziomu: 02192, czas trwania: 3x45min

  • wykorzystuje wyniki obserwacji do organizacji zajęć stymulujących rozwój małej i dużej motoryki;
  • korzysta z materiału dla nauczycieli i rodziców z podpowiedziami, jak stymulować małą motorykę dziecka w sytuacjach codziennych i naturalnych.

Poziom 3, kod poziomu: 02193, czas trwania: 3x45min

  • diagnozuje stopień rozwoju małej motoryki w kontekście dojrzałości szkolnej dziecka;
  • tworzy autorskie programy wspomagania małej motoryki;
  • włącza do swoich projektów innych nauczycieli.