Jeżeli chcesz dowiedzieć się:
jak pomóc swoim uczniom szczęśliwie i mądrze żyć?
To szkolenie jest dla Ciebie!
Dzięki udziałowi w szkoleniu:
- zdobędziesz wiedzę na temat zasad tzw. edukacji spersonalizowanej w kontekście elementów antropologii i podejścia holistycznego w edukacji;
- zdobędziesz wiedzę na temat metodyki pracy z wykorzystaniem tutoringu;
- zdobędziesz umiejętność wykorzystywania eseju i pytań sokratejskich w inspirowaniu i stymulowaniu rozwoju ucznia;
- udoskonalisz umiejętność aktywnego słuchania – zasadniczą kompetencję tutora;
- dostrzeżesz potrzebę spersonifikowanego podejścia do ucznia, z uwzględnieniem jego holistycznego rozwoju;
- opracujesz koncepcję zmiany podejścia w uczeniu na spersonalizowane i będzie ją wprowadzać w swojej szkole;
- wzmocnisz poczucie własnej wartości i sensu podejmowanych działań.
Ramowy program szkolenia
- Mapa satysfakcji / dobrostanu nauczyciela. Obszary wykorzystywane i zaniechane. Formułowanie wspólnego celu pracy (zadanie z metapoziomu)
- Personalistyczna edukacja a testocentryczna praktyka szkoły / systemu edukacyjnego.
- Czym jest tutoring – aspekt historyczny i metodologiczny.
- Tutoring w mojej szkole – możliwości wprowadzenia metody w codziennej praktyce nauczyciela / szkoły.
- Dlaczego tutoring daje szansę na holistyczny rozwój mojego ucznia? – praca w tutorialu.
- Konteksty relacji tutora i ucznia. Jaki tutoring – rozwojowy czy edukacyjny? Formułowanie celu pracy podopiecznego
- Narzędzia tutora – esej. Budowanie narracji poznawczej i poznania eseistycznego. Wypowiedź, w której podopieczny rozwija umiejętność wykorzystania własnego doświadczenia w budowaniu wiedzy, z wykorzystaniem myślenia krytycznego, argumentacji i kontrargumentacji oraz sztuki wnioskowania.
- Narzędzia tutora – esej. Ćwiczenia w budowaniu koncepcji eseju dla uczniów z danego etapu edukacyjnego. Bank tematów – problemów do pracy w tutorialu z wykorzystaniem eseju.
- Narzędzia tutora – pytania sokratejskie. Zadawanie pytań jako narzędzie budowania wiedzy podopiecznego i kształtowania krytycznej analizy poznawczej / charakteru.
- Dlaczego chcę być tutorem? – sesja pytań sokratejskich, pozwalająca na uświadomienie sobie powodów, dla których każdy z uczestników podejmuje decyzje o pracy metodą tutoringu lub odpowiada na pytanie, co go interesuje (jest dla niego atrakcyjne) w pracy metodą tutoringu. Praca w parach.
- Jeśli tutoring jest spersonalizowanym kontaktem z podopiecznym, umożliwiającym mu holistyczny rozwój, to tutor wyróżnia się… Pożądane cechy i postawy tutora. Autorefleksja w kontekście określonej wcześniej charakterystyki modelowego tutora.
- Planowanie pracy z podopiecznym: z kim?, w jakim zakresie?, w jaki sposób?, w jakim celu?, kiedy?
- Formułowanie zarysu planu pracy tutora. Weryfikacja sporządzonych planów w efekcie analizy przeprowadzonej z krytycznym przyjacielem.
- Mój tutorial – sesja tutoriali poprowadzonych według przygotowanych planów. Informacja zwrotna z zastosowaniem współczynnika Losady.
- Samoocena gotowości do pracy metodą tutoringu. Analiza przeprowadzona w parach według schematu: hipoteza, argumenty, kontrargumenty, wniosek.
Metodyka szkolenia:
Proces uczenia uwzględnia cykl Kolba. Początkiem będzie teoria wprowadzająca do kolejnych etapów świadomego uczenia się. Jest to metodyka, którą należy następnie zastosować w pracy z podopiecznym z tutoringu.
Forma i czas trwania szkolenia:
3 × 45 min wykład stacjonarny / do 150 osób
3 × 45 min wykład online / do 100 osób
3× 45 min warsztat stacjonarny / do 25 osób
2 × 45 min webinar na żywo / do 30 osób
2 × 45 min webinar nagrany/ do 100 osób
Materiały dla uczestników:
1. Karty pracy
2. Prezentacje
Program szkolenia
Poziom 1, kod poziomu: 01051, czas trwania: 3x45min
- ma świadomość swoich mocnych stron;
- poznaje różne techniki dyskusji;
- zna założenia tutoringu;
- stosuje zasady spersonalizowanego podejścia.
Poziom 2, kod poziomu: 01052, czas trwania: 3x45min
- wykorzystuje techniki i narzędzia tutoringu;
- wskazuje możliwości wprowadzenia tutoringu w swojej szkole.
Poziom 3, kod poziomu: 01053, czas trwania: 3x45min
- tworzy sytuacje edukacyjne sprzyjające pracy zgodnie z zasadami tutoringu;
- określa własne możliwości pracy z wykorzystaniem metody tutoringu;
- świadomie buduje własne kompetencje zgodnie z zasadami relacji mistrz−uczeń.