Stacjonarne
Online
MEN
Uczyć w dialogu. Organizacja procesu uczenia się z wykorzystaniem metodyki tutoringu

Zamów szkolenie

Wybierz rodzaj szkolenia które chcesz zamówić:

Jeżeli chcesz dowiedzieć się:

jak pomóc swoim uczniom szczęśliwie i mądrze żyć?
To szkolenie jest dla Ciebie!

Dzięki udziałowi w szkoleniu:

  • zdobędziesz wiedzę na temat zasad tzw. edukacji spersonalizowanej w kontekście elementów antropologii i podejścia holistycznego w edukacji;
  • zdobędziesz wiedzę na temat metodyki pracy z wykorzystaniem tutoringu;
  • zdobędziesz umiejętność wykorzystywania eseju i pytań sokratejskich w inspirowaniu i stymulowaniu rozwoju ucznia;
  • udoskonalisz umiejętność aktywnego słuchania – zasadniczą kompetencję tutora;
  • dostrzeżesz potrzebę spersonifikowanego podejścia do ucznia, z uwzględnieniem jego holistycznego rozwoju;
  • opracujesz koncepcję zmiany podejścia w uczeniu na spersonalizowane i będzie ją wprowadzać w swojej szkole;
  • wzmocnisz poczucie własnej wartości i sensu podejmowanych działań.

Ramowy program szkolenia

  1. Mapa satysfakcji / dobrostanu nauczyciela. Obszary wykorzystywane i zaniechane. Formułowanie wspólnego celu pracy (zadanie z metapoziomu)
  2. Personalistyczna edukacja a testocentryczna praktyka szkoły / systemu edukacyjnego.
  3. Czym jest tutoring – aspekt historyczny i metodologiczny.
  4. Tutoring w mojej szkole – możliwości wprowadzenia metody w codziennej praktyce nauczyciela / szkoły.
  5. Dlaczego tutoring daje szansę na holistyczny rozwój mojego ucznia? – praca w tutorialu.
  6. Konteksty relacji tutora i ucznia. Jaki tutoring – rozwojowy czy edukacyjny? Formułowanie celu pracy podopiecznego
  7. Narzędzia tutora – esej. Budowanie narracji poznawczej i poznania eseistycznego. Wypowiedź, w której podopieczny rozwija umiejętność wykorzystania własnego doświadczenia w budowaniu wiedzy, z wykorzystaniem myślenia krytycznego, argumentacji i kontrargumentacji oraz sztuki wnioskowania.
  8. Narzędzia tutora – esej. Ćwiczenia w budowaniu koncepcji eseju dla uczniów z danego etapu edukacyjnego. Bank tematów – problemów do pracy w tutorialu z wykorzystaniem eseju.
  9. Narzędzia tutora – pytania sokratejskie. Zadawanie pytań jako narzędzie budowania wiedzy podopiecznego i kształtowania krytycznej analizy poznawczej / charakteru.
  10. Dlaczego chcę być tutorem? – sesja pytań sokratejskich, pozwalająca na uświadomienie sobie powodów, dla których każdy z uczestników podejmuje decyzje o pracy metodą tutoringu lub odpowiada na pytanie, co go interesuje (jest dla niego atrakcyjne) w pracy metodą tutoringu. Praca w parach.
  11. Jeśli tutoring jest spersonalizowanym kontaktem z podopiecznym, umożliwiającym mu holistyczny rozwój, to tutor wyróżnia się… Pożądane cechy i postawy tutora. Autorefleksja w kontekście określonej wcześniej charakterystyki modelowego tutora.
  12. Planowanie pracy z podopiecznym: z kim?, w jakim zakresie?, w jaki sposób?, w jakim celu?, kiedy?
  13. Formułowanie zarysu planu pracy tutora. Weryfikacja sporządzonych planów w efekcie analizy przeprowadzonej z krytycznym przyjacielem.
  14. Mój tutorial – sesja tutoriali poprowadzonych według przygotowanych planów. Informacja zwrotna z zastosowaniem współczynnika Losady.
  15. Samoocena gotowości do pracy metodą tutoringu. Analiza przeprowadzona w parach według schematu: hipoteza, argumenty, kontrargumenty, wniosek.

Metodyka szkolenia:

Proces uczenia uwzględnia cykl Kolba. Początkiem będzie teoria wprowadzająca do kolejnych etapów świadomego uczenia się. Jest to metodyka, którą należy następnie zastosować w pracy z podopiecznym z tutoringu.

Forma i czas trwania szkolenia: 

3 × 45 min wykład stacjonarny /  do 150 osób
3 × 45 min wykład online /  do 100 osób
3× 45 min warsztat stacjonarny / do 25 osób
2 × 45 min webinar na żywo  / do 30 osób
2 × 45 min webinar nagrany/ do 100 osób

Materiały dla uczestników:

1. Karty pracy
2. Prezentacje

Program szkolenia

Poziom 1, kod poziomu: 01051, czas trwania: 3x45min

  • ma świadomość swoich mocnych stron;
  • poznaje różne techniki dyskusji;
  • zna założenia tutoringu;
  • stosuje zasady spersonalizowanego podejścia.

Poziom 2, kod poziomu: 01052, czas trwania: 3x45min

  • wykorzystuje techniki i narzędzia tutoringu;
  • wskazuje możliwości wprowadzenia tutoringu w swojej szkole.

Poziom 3, kod poziomu: 01053, czas trwania: 3x45min

  • tworzy sytuacje edukacyjne sprzyjające pracy zgodnie z zasadami tutoringu;
  • określa własne możliwości pracy z wykorzystaniem metody tutoringu;
  • świadomie buduje własne kompetencje zgodnie z zasadami relacji mistrz−uczeń.