Jeżeli chcesz dowiedzieć się:
jak wykorzystać metody integracji sensorycznej w pracy z dziećmi z trudnościami rozwojowymi i edukacyjnymi?
To szkolenie jest dla Ciebie!
Dzięki udziałowi w szkoleniu:
- poznasz podstawowe zagadnienia związane z procesami integracji sensorycznej;
- poznasz podstawowe narzędzia stosowane podczas badania integracji sensorycznej;
- określisz deficyty w zakresie integracji sensorycznej;
- poznasz metody i techniki pracy oparte na stymulowaniu i usprawnianiu wybranych układów zmysłowych oraz rozwijające motorykę małą i dużą.
Ramowy program szkolenia
POZIOM I
- Wprowadzenie do teorii integracji sensorycznej – podstawowe pojęcia, założenia.
- Klasyfikacja zaburzeń przetwarzania sensorycznego (m.in. dyspraksja rozwojowa, dysfunkcje układu przedsionkowego, proprioceptywnego, dotykowego).
- Omówienie narzędzi stosowanych w badaniu integracji sensorycznej.
- Prezentacja i omówienie przykładowych ćwiczeń usprawniających układ przedsionkowo-proprioceptywny, układ dotykowy, planowanie motoryczne (w tym ćwiczenia równoważne)
POZIOM II
- Dyspraksja jako najczęstsze zaburzenie motoryczne o podstawie sensorycznej u dziecka z trudnościami w uczeniu się – objawy i ich wpływ na przedszkolne / szkolne funkcjonowanie.
- Sesja praktyczna: Strategie postępowania ułatwiające dziecku z dyspraksją rozwój w środowisku edukacyjnym. Praca w grupach na przykładzie analizy przypadku.
- Metody wspierania i stymulowania małej motoryki celem niwelowania trudności w pisaniu – prezentacja głównych założeń terapii motoryki ręki oraz plastyki zmysłowej.
- Stymulacja polisensoryczna w terapii ręki – zasady konstruowania scenariusza zajęć terapeutycznych.
- Sesja praktyczna: „Warsztatownik” – tworzenie katalogu pomocy, narzędzi i ćwiczeń sensorycznych do praktycznego wykorzystania podczas zajęć z dziećmi, opartych na założeniach plastyki zmysłowej, arteterapii, ruchu rozwijającym Weroniki Sherborne, kinezjologii edukacyjnej.
POZIOM III
- Charakterystyka podstawowych dysfunkcji integracji sensorycznej występujących u dzieci z trudnościami w uczeniu się, ze wzmożoną ruchliwością, impulsywnością i zaburzeniami w koncentracji uwagi.
- Planowanie i organizacja pracy z dzieckiem z zaburzeniami SI – ogólne założenia.
- Określenie wstępnego profilu problemów z przetwarzaniem bodźców zmysłowych – prezentacja praktycznych narzędzi służących ocenie wrażliwości sensorycznej.
- Opracowanie scenariusza zawierającego propozycję ćwiczeń usprawniających / stymulujących poszczególne systemy sensoryczne z uwzględnieniem poznanych metod pracy na podstawie case study (praca w grupach).
- Zaburzenia przetwarzania bodźców słuchowych przyczyną trudności w koncentracji uwagi, w zachowaniu, komunikacji i uczeniu się – objawy i oznaki zaburzeń przetwarzania słuchowego (CAPD), usuwanie barier w klasie szkolnej / grupie przedszkolnej.
- Strategie wspierające rodziców dzieci z dysfunkcjami układów sensorycznych – projektowanie i omówienie.
Metodyka szkolenia:
Proces uczenia się będzie realizowany przez aktywny udział nauczycieli w proponowanych ćwiczeniach. Szkolenie bazuje na doświadczeniu zawodowym i kompetencjach wychowawczo- dydaktycznych nauczycieli oraz ich wiedzy z zakresu psychologii rozwojowej dziecka.
Forma i czas trwania szkolenia:
3 × 45 min warsztat stacjonarny / do 25 osób
Materiały dla uczestników:
- Prezentacja multimedialna + filmiki dydaktyczne zawarte w prezentacji (wymagane łącze internetowe w celu wyświetlenia filmików).
- Kwestionariusz sensomotoryczny Przyrowskiego (dla uczestników).
- Kwiz sprawdzający wiedzę uczestników dotyczącą procesów integracji sensorycznej.
- Karta pracy.
Program szkolenia
Poziom 1, kod poziomu: 02111, czas trwania: 3x45min
- zna teorię integracji sensorycznej w zakresie podstawowych pojęć i założeń;
- klasyfikuje zaburzenia przetwarzania sensorycznego (m.in. dyspraksja rozwojowa,
dysfunkcje układu przedsionkowego, proprioceptywnego, dotykowego); - używa narzędzi stosowanych w badaniu integracji sensorycznej;
- tworzy przykładowe ćwiczenia usprawniające układ przedsionkowo-proprioceptywny,
układ dotykowy, planowanie motoryczne (w tym ćwiczenia równoważne).
Poziom 2, kod poziomu: 02112, czas trwania: 3x45min
- reaguje na objawy dyspraksji i ogranicza ich wpływ na przedszkolne / szkolne
funkcjonowanie dziecka; - stosuje strategie postępowania ułatwiające dziecku z dyspraksją rozwój w środowisku
edukacyjnym; - stosuje metody wspierania i stymulowania małej motoryki celem niwelowania trudności
w pisaniu; - stymuluje dzieci polisensorycznie w terapii ręki – zasady konstruowania
scenariusza zajęć terapeutycznych; - tworzy katalog pomocy, narzędzi i ćwiczeń sensorycznych do praktycznego wykorzystania
podczas zajęć z dziećmi – korzysta z założeń plastyki zmysłowej, arteterapii, ruchu
rozwijającego Weroniki Sherborne i kinezjologii edukacyjnej.
Poziom 3, kod poziomu: 02113, czas trwania: 3x45min
- rozpoznaje podstawowe dysfunkcje integracji sensorycznej występujące u dzieci
z trudnościami w uczeniu się, ze wzmożoną ruchliwością, impulsywnością i zaburzeniami
w koncentracji uwagi; - określa wstępny profil problemów z przetwarzaniem bodźców zmysłowych – prezentacja
praktycznych narzędzi służących ocenie wrażliwości sensorycznej; - przygotowuje scenariusz zajęć zawierający propozycję ćwiczeń usprawniających / stymulujących poszczególne systemy sensoryczne;
- rozpoznaje u dziecka objawy i oznaki zaburzeń przetwarzania słuchowego (CAPD) i usuwa bariery w klasie szkolnej / grupie przedszkolnej;
- stosuje strategie wspierające rodziców dzieci z dysfunkcjami układów sensorycznych.