Stacjonarne
Online
MEN
W świecie dziecięcych zmysłów – sensodydaktyka

Zamów szkolenie

Jeżeli chcesz dowiedzieć się:

jak wykorzystać metody integracji sensorycznej w pracy z dziećmi z trudnościami rozwojowymi i edukacyjnymi?
To szkolenie jest dla Ciebie!

Dzięki udziałowi w szkoleniu:

  • poznasz podstawowe zagadnienia związane z procesami integracji sensorycznej;
  • poznasz podstawowe narzędzia stosowane podczas badania integracji sensorycznej;
  • określisz deficyty w zakresie integracji sensorycznej;
  • poznasz metody i techniki pracy oparte na stymulowaniu i usprawnianiu wybranych układów zmysłowych oraz rozwijające motorykę małą i dużą.

Ramowy program szkolenia

POZIOM I

  1. Wprowadzenie do teorii integracji sensorycznej – podstawowe pojęcia, założenia.
  2. Klasyfikacja zaburzeń przetwarzania sensorycznego (m.in. dyspraksja rozwojowa, dysfunkcje układu przedsionkowego, proprioceptywnego, dotykowego).
  3. Omówienie narzędzi stosowanych w badaniu integracji sensorycznej.
  4. Prezentacja i omówienie przykładowych ćwiczeń usprawniających układ przedsionkowo-proprioceptywny, układ dotykowy, planowanie motoryczne (w tym ćwiczenia równoważne)

POZIOM II

  1. Dyspraksja jako najczęstsze zaburzenie motoryczne o podstawie sensorycznej u dziecka z trudnościami w uczeniu się – objawy i ich wpływ na przedszkolne / szkolne funkcjonowanie.
  2. Sesja praktyczna: Strategie postępowania ułatwiające dziecku z dyspraksją rozwój w środowisku edukacyjnym. Praca w grupach na przykładzie analizy przypadku.
  3. Metody wspierania i stymulowania małej motoryki celem niwelowania trudności w pisaniu  – prezentacja głównych założeń terapii motoryki ręki oraz plastyki zmysłowej.
  4. Stymulacja polisensoryczna w terapii ręki – zasady konstruowania scenariusza zajęć terapeutycznych.
  5. Sesja praktyczna:  „Warsztatownik” –  tworzenie katalogu pomocy, narzędzi i  ćwiczeń sensorycznych do praktycznego wykorzystania podczas zajęć z dziećmi, opartych na założeniach plastyki zmysłowej, arteterapii, ruchu rozwijającym Weroniki Sherborne, kinezjologii edukacyjnej.

POZIOM III

  1. Charakterystyka podstawowych dysfunkcji integracji sensorycznej występujących u dzieci z trudnościami w uczeniu się, ze wzmożoną ruchliwością, impulsywnością i zaburzeniami w koncentracji uwagi.
  2. Planowanie i organizacja pracy z dzieckiem z zaburzeniami SI – ogólne założenia.
  3. Określenie wstępnego profilu problemów z przetwarzaniem bodźców zmysłowych – prezentacja praktycznych narzędzi służących ocenie wrażliwości sensorycznej.
  4. Opracowanie scenariusza  zawierającego propozycję ćwiczeń usprawniających / stymulujących poszczególne systemy sensoryczne z uwzględnieniem poznanych metod  pracy na podstawie case study (praca w grupach).
  5. Zaburzenia przetwarzania bodźców słuchowych przyczyną trudności w koncentracji uwagi, w zachowaniu, komunikacji i uczeniu się – objawy i oznaki zaburzeń przetwarzania słuchowego (CAPD), usuwanie barier w klasie szkolnej / grupie przedszkolnej.
  6. Strategie wspierające rodziców dzieci z dysfunkcjami układów sensorycznych – projektowanie i omówienie.

Metodyka szkolenia:

Proces uczenia się będzie realizowany przez aktywny udział nauczycieli w proponowanych ćwiczeniach. Szkolenie bazuje na doświadczeniu zawodowym i kompetencjach wychowawczo- dydaktycznych nauczycieli oraz ich wiedzy z zakresu psychologii rozwojowej dziecka.

Forma i czas trwania szkolenia: 

3 × 45 min warsztat stacjonarny / do 25 osób

Materiały dla uczestników:

  1. Prezentacja multimedialna + filmiki dydaktyczne zawarte w prezentacji (wymagane łącze internetowe w celu wyświetlenia filmików).
  2. Kwestionariusz sensomotoryczny Przyrowskiego (dla uczestników).
  3. Kwiz sprawdzający wiedzę uczestników dotyczącą procesów integracji sensorycznej.
  4. Karta pracy.

 

Program szkolenia

Poziom 1, kod poziomu: 02111, czas trwania: 3x45min

  • zna teorię integracji sensorycznej w zakresie podstawowych pojęć i założeń;
  • klasyfikuje zaburzenia przetwarzania sensorycznego (m.in. dyspraksja rozwojowa,
    dysfunkcje układu przedsionkowego, proprioceptywnego, dotykowego);
  • używa narzędzi stosowanych w badaniu integracji sensorycznej;
  • tworzy przykładowe ćwiczenia usprawniające układ przedsionkowo-proprioceptywny,
    układ dotykowy, planowanie motoryczne (w tym ćwiczenia równoważne).

Poziom 2, kod poziomu: 02112, czas trwania: 3x45min

  • reaguje na objawy dyspraksji i ogranicza ich wpływ na przedszkolne / szkolne
    funkcjonowanie dziecka;
  • stosuje strategie postępowania ułatwiające dziecku z dyspraksją rozwój w środowisku
    edukacyjnym;
  • stosuje metody wspierania i stymulowania małej motoryki celem niwelowania trudności
    w pisaniu;
  • stymuluje dzieci polisensorycznie w terapii ręki – zasady konstruowania
    scenariusza zajęć terapeutycznych;
  • tworzy katalog pomocy, narzędzi i ćwiczeń sensorycznych do praktycznego wykorzystania
    podczas zajęć z dziećmi – korzysta z założeń plastyki zmysłowej, arteterapii, ruchu
    rozwijającego Weroniki Sherborne i kinezjologii edukacyjnej.

Poziom 3, kod poziomu: 02113, czas trwania: 3x45min

  • rozpoznaje podstawowe dysfunkcje integracji sensorycznej występujące u dzieci
    z trudnościami w uczeniu się, ze wzmożoną ruchliwością, impulsywnością i zaburzeniami
    w koncentracji uwagi;
  • określa wstępny profil problemów z przetwarzaniem bodźców zmysłowych – prezentacja
    praktycznych narzędzi służących ocenie wrażliwości sensorycznej;
  • przygotowuje scenariusz zajęć zawierający propozycję ćwiczeń usprawniających / stymulujących poszczególne systemy sensoryczne;
  • rozpoznaje u dziecka objawy i oznaki zaburzeń przetwarzania słuchowego (CAPD) i usuwa bariery w klasie szkolnej / grupie przedszkolnej;
  • stosuje strategie wspierające rodziców dzieci z dysfunkcjami układów sensorycznych.