Jeżeli chcesz dowiedzieć się:
jak zorganizować pomoc dla ucznia uzależnionego lub zagrożonego uzależnieniem?
To szkolenie jest dla Ciebie!
Dzięki udziałowi w szkoleniu:
- dowiesz się, jak rozpoznać zagrożenie uzależnieniem lub symptomy uzależnienia ucznia,
- dowiesz się, jak zaplanować profilaktykę problemową w klasie,
- poznasz przykłady szkolnych procedur profilaktycznych,
- nauczysz się reagować w sytuacji naruszania ustalonych procedur profilaktycznych.
Ramowy program szkolenia:
MODUŁ I
- Różnice między potocznie rozumianą profilaktyką uzależnień a koncepcją profilaktyki problemowej.
- Charakterystyka uzależnień z wykorzystaniem kryteriów diagnostycznych.
- Różnice pomiędzy używaniem ryzykownym, problemowym i uzależnieniem. Różnice pomiędzy uzależnieniami od substancji i behawioralnymi.
- Rodzaje uzależnień – od substancji i behawioralnych. Różnicowanie pomiędzy zaburzeniami wchodzącymi do kategorii uzależnień i innymi zaburzeniami.
- Substancje psychoaktywne, ich podział i charakterystyka.
- Sygnały wskazujące na to, że dziecko ma problem z uzależnieniem.
MODUŁ II
- Czynniki chroniące i czynniki ryzyka uzależnień od substancji i behawioralnych (z naciskiem na e-uzależnienia), w tym generyczne i specyficzne czynniki chroniące i czynniki ryzyka.
- Planowanie i organizacja pracy dydaktyczno-wychowawczej pod kątem tematyki uzależnień w zespołach nauczycielskich (wychowawczych) oraz radzie pedagogicznej, a także z dziećmi i rodzicami.
- Dostosowanie rodzaju organizowanych zajęć do danej grupy wiekowej uczniów. Prowadzenie zajęć wśród uczniów
w edukacji wczesnoszkolnej, w klasach 4–6 szkoły podstawowej. - Ćwiczenia metodyczne. Prowadzenie zajęć w zakresie profilaktyki problemowej uzależnień na każdym poziomie kształcenia. Aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach prowadzonych przez trenera.
MODUŁ III
- Przegląd procedur reagowania w przypadku pojawienia się w szkole substancji psychoaktywnych lub przypominających substancje psychoaktywne bądź podejrzeń, że uczeń znajduje się pod wpływem takich substancji (strategie proponowane przez MEN, PARPA oraz Komendę Stołeczną Policji).
- Opracowanie procedur reagowania w szkole.
- Analiza szkolnych programów wychowawczych i szkolnych programów wychowawczo-profilaktycznych pod kątem zagadnień związanych z profilaktyką problemową uzależnień – nauka korygowania błędów i nieścisłości.
- Współpraca szkoły z rodzinami uczniów:
− bariery psychologiczne w relacjach nauczyciel – rodzic,
− wypracowanie spójnych dla rodziców i nauczycieli sposobów reagowania w zakresie eliminowania ryzyka wystąpienia uzależnień. - Przegląd programów wychowawczo-profilaktycznych.
- Poszukiwanie pomocy i sposób kierowania osób z ryzykiem uzależnienia bądź uzależnionych do specjalistów.
Metodyka szkolenia:
warsztaty, dyskusja, debata, burza mózgów, analiza filozoficzna, poszukiwanie wartości, symulacje, studia przypadków, analizy praktyczne, rozwiązywanie problemów.
Forma i czas trwania szkolenia:
3 × 45 min wykład stacjonarny / do 150 osób
3 × 45 min wykład online / do 100 osób
4 × 45 min warsztat stacjonarny / do 25 osób
2 x 45 min webinar na żywo / do 30 osób
2 x 45 min webinar nagrany / do 100 osób
Materiały dla uczestników:
1. Karty pracy
Program szkolenia
Poziom 1, kod poziomu: 07051, czas trwania: 4x45min
- rozpoznaje zachowania uczniów, które mogą sugerować ryzyko uzależnienia;
- pogłębia diagnozę sytuacji z udziałem innych nauczycieli oraz rodziców;
- konsultuje się ze specjalistami w sprawie uczniów wykazujących symptomy uzależnienia.
Poziom 2, kod poziomu: 07052, czas trwania: 4x45min
- planuje pracę wychowawczą związaną z profilaktyką problemową uzależnień zgodnie z dostępnymi wzorcami;
- dzieli się z rodzicami wiedzą o źródłach uzależnień i metodach wychowawczych, pomagającym im zapobiegać;
- dzieli się z rodzicami wiedzą na temat psychologicznego mechanizmu uzależnienia, rozpoznawania jego symptomów na wczesnym etapie.
Poziom 3, kod poziomu: 07053, czas trwania: 4x45min
- uczestniczy w planowaniu i organizacji wraz z innymi nauczycielami szkolnej strategii przeciwdziałania uzależnieniom;
- promuje postawę wrażliwości na zjawisko uzależnienia, nie tylko od środków psychoaktywnych, ale także Internetu, skrajnych emocji itp.