Stacjonarne
Online
MEN
Zdarzenia kryzysowe w szkole – kluczowe procedury i decyzje

Zamów szkolenie

Wybierz rodzaj szkolenia które chcesz zamówić:

Jeśli chcesz poznać procedury reagowania i przygotować się do radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych, to szkolenie jest dla Ciebie!

Dzięki udziałowi w szkoleniu:

  • rozpoznasz sygnały ostrzegawcze sytuacji i zdarzeń kryzysowych,
  • zrozumiesz istotę różnego typu kryzysów oraz specyfikę reakcji na nie,
  • poznasz zasady efektywnej komunikacji w sytuacjach zagrożenia,
  • uświadomisz sobie rolę wsparcia psychologicznego w zarządzaniu kryzysem,
  • dowiesz się, jak zorganizować pracę zespołów kryzysowych na terenie placówki,
  • rozwiniesz umiejętności w obszarze oceny ryzyka i podejmowania szybkich decyzji.

Ramowy program szkolenia:

  1. Czym są: kryzys, sytuacja kryzysowa, zdarzenie kryzysowe?
  2. Wybrane sytuacje kryzysowe i sposoby zarządzania nimi, w tym:
    • wypadek lub nagła choroba ucznia lub pracownika,
    • incydenty bezpieczeństwa, w tym zachowania agresywne lub przemoc,
    • incydenty z bronią, zagrożenia terrorystyczne lub atak rakietowy,
    • katastrofy naturalne – powódź, burza,
    • zagrożenia zdrowotne – epidemie,
    • zagrożenia psychiczne – samobójstwa, autoagresja
  3. Zasady efektywnej komunikacji w sytuacjach zagrożenia.
  4. Znaczenie wsparcia psychologicznego w zarządzaniu kryzysem.
  5. Rola zespołu kryzysowego w zarządzaniu sytuacjami trudnymi w placówce – powołanie, skład i zadania.
  6. Ogólna procedura interwencyjna na wypadek zdarzeń kryzysowych w szkole.
  7. Mapy postępowania w sytuacjach kryzysowych, które mogą zdarzyć się na terenie szkoły:
    • przyjście do szkoły ucznia pod wpływem alkoholu lub narkotyków bądź ich spożywanie na terenie szkoły,
    • znalezienie na terenie szkoły narkotyków lub substancji przypominających je wyglądem,
    • podejrzenie, że uczeń posiada przy sobie narkotyki,
    • agresywne zachowania ucznia stwarzającego zagrożenie dla bezpieczeństwa i zdrowia własnego oraz innych,
    • podejrzenie o stosowaniu przemocy wobec dziecka i rodziny niewydolnej wychowawczo,
    • uczeń stosujący agresję słowną,
    • uczeń obrażający nauczyciela lub pracownika szkoły,
    • samowolne opuszczenie szkoły przez ucznia,
    • uczeń, którego zachowanie uniemożliwia prowadzenie lekcji,
    • postępowanie wobec ucznia – sprawcy czynu karalnego lub przestępstwa,
    • postępowanie nauczyciela wobec ucznia, który stał się ofiarą czynu karalnego,
    • w przypadku, gdy nauczyciel lub inny pracownik szkoły zauważy, że uczeń pali papierosy,
    • stwierdzenia wagarów ucznia,
    • zagrożenia incydentem bombowym lub terrorystycznym,
    • zagrożenie atakiem rakietowym,
    • postępowanie nauczycieli, wychowawców w przypadku próby samobójczej – usiłowania lub zamiaru samobójczego ucznia poza terenem szkoły,
    • postępowanie w przypadku uzyskania informacji, że uczeń ma myśli samobójcze bądź się samookalecza,
    • postępowanie nauczycieli, wychowawców w przypadku próby samobójczej ucznia na terenie szkoły,
    • postępowanie w przypadku dokonania przez ucznia samobójstwa,
    • procedura postępowania w przypadku kradzieży dokonywanych przez uczniów,
    • procedura postępowania w przypadku dewastacji mienia szkolnego lub cudzej własności,
    • procedura postępowania w przypadku fałszerstwa w szkole,
    • osoby dorosłe będące pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających na terenie szkoły,
  8. Opracowanie własnych indywidualnych wytycznych i zasad szybkiego reagowania przez placówkę.

Metodyka szkolenia:

prezentacja, wykład, metody aktywizujące – praca grupowa, dyskusja

Forma i czas szkolenia:

Realizacja od 26.08.2024

3 × 45 min wykład stacjonarny / do 150 osób
3 × 45 min wykład online / do 100 osób
3 × 45 min warsztat stacjonarny / do 25 osób
2 x 45 min webinar na żywo / do 30 osób
2 x 45 min webinar nagrany / bez ograniczeń

Materiały dla uczestników:

  • prezentacja,
  • karty pracy,
  • e-narzędziownik