Jeśli chcesz poznać procedury reagowania i przygotować się do radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych, to szkolenie jest dla Ciebie!
Dzięki udziałowi w szkoleniu:
- rozpoznasz sygnały ostrzegawcze sytuacji i zdarzeń kryzysowych,
- zrozumiesz istotę różnego typu kryzysów oraz specyfikę reakcji na nie,
- poznasz zasady efektywnej komunikacji w sytuacjach zagrożenia,
- uświadomisz sobie rolę wsparcia psychologicznego w zarządzaniu kryzysem,
- dowiesz się, jak zorganizować pracę zespołów kryzysowych na terenie placówki,
- rozwiniesz umiejętności w obszarze oceny ryzyka i podejmowania szybkich decyzji.
Ramowy program szkolenia:
- Czym są: kryzys, sytuacja kryzysowa, zdarzenie kryzysowe?
- Wybrane sytuacje kryzysowe i sposoby zarządzania nimi, w tym:
- wypadek lub nagła choroba ucznia lub pracownika,
- incydenty bezpieczeństwa, w tym zachowania agresywne lub przemoc,
- incydenty z bronią, zagrożenia terrorystyczne lub atak rakietowy,
- katastrofy naturalne – powódź, burza,
- zagrożenia zdrowotne – epidemie,
- zagrożenia psychiczne – samobójstwa, autoagresja
- Zasady efektywnej komunikacji w sytuacjach zagrożenia.
- Znaczenie wsparcia psychologicznego w zarządzaniu kryzysem.
- Rola zespołu kryzysowego w zarządzaniu sytuacjami trudnymi w placówce – powołanie, skład i zadania.
- Ogólna procedura interwencyjna na wypadek zdarzeń kryzysowych w szkole.
- Mapy postępowania w sytuacjach kryzysowych, które mogą zdarzyć się na terenie szkoły:
- przyjście do szkoły ucznia pod wpływem alkoholu lub narkotyków bądź ich spożywanie na terenie szkoły,
- znalezienie na terenie szkoły narkotyków lub substancji przypominających je wyglądem,
- podejrzenie, że uczeń posiada przy sobie narkotyki,
- agresywne zachowania ucznia stwarzającego zagrożenie dla bezpieczeństwa i zdrowia własnego oraz innych,
- podejrzenie o stosowaniu przemocy wobec dziecka i rodziny niewydolnej wychowawczo,
- uczeń stosujący agresję słowną,
- uczeń obrażający nauczyciela lub pracownika szkoły,
- samowolne opuszczenie szkoły przez ucznia,
- uczeń, którego zachowanie uniemożliwia prowadzenie lekcji,
- postępowanie wobec ucznia – sprawcy czynu karalnego lub przestępstwa,
- postępowanie nauczyciela wobec ucznia, który stał się ofiarą czynu karalnego,
- w przypadku, gdy nauczyciel lub inny pracownik szkoły zauważy, że uczeń pali papierosy,
- stwierdzenia wagarów ucznia,
- zagrożenia incydentem bombowym lub terrorystycznym,
- zagrożenie atakiem rakietowym,
- postępowanie nauczycieli, wychowawców w przypadku próby samobójczej – usiłowania lub zamiaru samobójczego ucznia poza terenem szkoły,
- postępowanie w przypadku uzyskania informacji, że uczeń ma myśli samobójcze bądź się samookalecza,
- postępowanie nauczycieli, wychowawców w przypadku próby samobójczej ucznia na terenie szkoły,
- postępowanie w przypadku dokonania przez ucznia samobójstwa,
- procedura postępowania w przypadku kradzieży dokonywanych przez uczniów,
- procedura postępowania w przypadku dewastacji mienia szkolnego lub cudzej własności,
- procedura postępowania w przypadku fałszerstwa w szkole,
- osoby dorosłe będące pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających na terenie szkoły,
- Opracowanie własnych indywidualnych wytycznych i zasad szybkiego reagowania przez placówkę.
Metodyka szkolenia:
prezentacja, wykład, metody aktywizujące – praca grupowa, dyskusja
Forma i czas szkolenia:
Realizacja od 26.08.2024
3 × 45 min wykład stacjonarny / do 150 osób
3 × 45 min wykład online / do 100 osób
3 × 45 min warsztat stacjonarny / do 25 osób
2 x 45 min webinar na żywo / do 30 osób
2 x 45 min webinar nagrany / bez ograniczeń
Materiały dla uczestników:
- prezentacja,
- karty pracy,
- e-narzędziownik