Jeżeli chcesz poznać:
jakie są podstawy teoretyczne i prawne edukacji włączającej oraz zaplanować strategie wdrażania w macierzystej placówce modelu edukacji dla każdego ucznia?
To szkolenie jest dla Ciebie!
Dzięki udziałowi w szkoleniu:
- Dowiesz się, jakie są podstawy prawne i harmonogram zmian systemowych w zakresie wdrażania modelu edukacji włączającej w polskich przedszkolach. szkołach, placówkach oświatowych.
- Zrozumiesz, czym są wymiary dostępności i jak można je diagnozować w macierzystej placówce.
- Poznasz, na czym polega edukacja włączająca oparta na modelu biopsychospołecznym i wynikająca z tego modelu ocena funkcjonalna.
- Zaplanujesz strategię realizacji edukacji włączającej na poziomie szkoły oraz klasy zróżnicowanej.
- Przeprowadzisz kolejne etapy oceny funkcjonalnej ucznia.
- Zorganizujesz procesy dydaktyczne i wychowawcze na podstawie wyników oceny funkcjonalnej w duchu założeń inkluzji.
Ramowy program szkolenia
- Podstawy i istota edukacji włączającej – geneza, idea, cele.
- Kontekst prawny edukacji włączającej w polskim systemie oświaty.
- Model biopsychospołeczny oparty na Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (ICF) podstawą oceny funkcjonalnej w edukacji włączającej.
- Etapy oceny funkcjonalnej w szkole oraz planowanie działań na podstawie jej wyników.
- Praca nauczyciela w klasie zróżnicowanej – zadania, wyzwania, rozwiązania, przykłady dobrych praktyk.
- Profil kompetencyjny nauczyciela w edukacji włączającej – model, autodiagnoza własnego potencjału, planowanie rozwoju zawodowego.
Metodyka szkolenia:
Miniwykład ilustrowany prezentacją multimedialną, praca z tekstem źródłowym, praca z tekstem przewodnim, studium przypadku, film.
Ćwiczenia praktyczne wykonywane w parach i/lub w grupach (np. grupy eksperckie, metaplan, analiza SOFT, metoda trójkąta, piramida priorytetów, planowanie działań, rybi szkielet, mapa myśli (do wyboru przez trenera).
Burza mózgów.
Dyskusja.
Forma i czas trwania szkolenia:
3 × 45 min wykład stacjonarny / do 150 osób
3 × 45 min wykład online / do 100 osób
4 × 45 min warsztat stacjonarny / do 25 osób
2 × 45 min webinar na żywo / do 30 osób
Materiały dla uczestników:
1. Instrukcje do ćwiczeń / teksty przewodnie.
2. Pakiet tekstów źródłowych.
3. Karty pracy.
4. Przykładowe narzędzia do prowadzenia oceny funkcjonalnej.
5. Prezentacja wykorzystywana podczas szkolenia w formacie PDF.
6. Bibliografia i netografia „Warto przeczytać, warto obejrzeć”.
7. E-narzędziownik, który zawiera praktyczne rozwiązania:
- dokumenty współdzielone Google (szablony),
- projekty zadań wykonywanych na tablicach wirtualnych (Jamboard/Whiteboard/Padlet),
- projekty zadań wykonywanych z wykorzystaniem narzędzi do głosowania (na przykład: Mentimeter, Kahoot, Quizizz, Forms),
- narzędzia do tworzenia map myśli (na przkład: MindMapMaker, Gitmind, Mind42, Canva, bezpłatne wersje XMind, Simplemind).