Jeśli chcesz pogłębić wiedzę i rozwinąć kompetencje wychowawcze i obywatelskie oraz umiejętność organizowania działań wolontariackich z uczniami, to szkolenie jest dla Ciebie!
Dzięki udziałowi w szkoleniu:
- poznasz podstawy prawne i organizacyjne wolontariatu,
- zrozumiesz znaczenie kształtowania postaw obywatelskich uczniów,
- w procesie planowania, organizowania i realizacji działań wolontariackich zastosujesz nowoczesne metody, w tym: IBL (INQUIRY-BASED LEARNING – uczenie się przez dociekanie i DESIGN THINKING (myślenie projektowe i twórcze rozwiązywanie problemów),
- wesprzesz uczniów w działaniach prospołecznych,
- poznasz dobre praktyki z PAH, UNICEF i zaadaptujesz je do swoich potrzeb,
Ramowy program szkolenia:
Wprowadzenie (15 minut)
1. Ćwiczenie aktywizujące: Co mnie motywuje do pomagania?
2. Quiz: Kompetencje przyszłości i stres, który pomaga (TED KELLY MCGONIGAL)
3. Wolontariat jako wartość dla ucznia i nauczyciela – sens, relacje, dobrostan.
Moduł 1. Wolontariat w mojej szkole – diagnoza i wartości obywatelskie (30 minut)
1. Gdzie jesteśmy. jako szkoła pomagająca? – aktywizacja uczestników.
2. Postawa obywatelska ucznia – odniesienie do podstawy programowej i kierunku polityki oświatowej MEN.
3. Definicje, formy i cele wolontariatu.
4. Ramy prawne – ustawy, rozporządzenia i regulacje wewnątrzszkolne.
5. PAH,UNICEF,CEO – przykłady działań obywatelskich w edukacji – inspiracje.
Moduł 2. Od wartości do działania – projektowanie wolontariackich działań uczniowskich (90 minut)
1. Wprowadzenie do metod IBL i Design Thinking – czym są, po co je stosować? – przykłady w edukacji.
2. Etapy Design Thinking – empatia, definiowanie problemu, ideacja, prototypowanie, testowanie.
3. Praca z narzędziami: mapa empatii, persona, burza mózgów, STORYBOARD, FEEDBACK GRID.
4. Tworzenie miniprojektów wolontariackich – od pomysłu do prototypu.
5. Wymiana doświadczeń i analiza działań w grupach.
Moduł 3. Organizacja wolontariatu w szkole – formalności i bezpieczeństwo (45 minut)
1. Rola i odpowiedzialność nauczyciela-opiekuna.
2. Regulamin, dokumentacja, umowy, zgody i ubezpieczenia.
3. Współpraca z organizacjami i instytucjami.
4. Dokumentowanie i ocena działań – arkusze, ewaluacja, promocja.
Moduł 4. Podsumowanie i wdrażanie – plan działania (45 minut)
1. Jak tworzyć szkołę, która uczy przez przykład? – społeczna teoria uczenia się (Bandura).
2. Wolontariat jako styl relacji i działania – jak codzienna praca nauczyciela wpływa na postawy obywatelskie uczniów.
3. Planowanie dalszych kroków – jak realnie ruszyć z działaniem? -minimapowanie zasobów i możliwości.
4. Autorefleksja: nauczyciel jako moderator i animator postawy obywatelskiej w społeczności szkolnej.
Metodyka szkolenia:
- uczenie przez doświadczenie (IBL),
- metoda projektowa – DESIGN THINKING,
- praca w grupach i indywidualna,
- burze mózgów,
- analiza przypadków,
- praca z dokumentami i scenariuszami,
- prezentacje i feedback koleżeński
Forma i czas szkolenia:
3 × 45 min wykład stacjonarny / do 150 osób
3 × 45 min wykład online / do 100 osób
3 × 45 min warsztat stacjonarny / do 25 osób
2 x 45 min webinar nagrany – dostępny w Pakietach Elastycznych: orke.pl/pakiety-elastyczne/
Materiały dla uczestników:
- prezentacja
- e-narzędziownik
