Jeżeli chcesz dowiedzieć się:
jak unikać koncentracji całej uwagi nauczycieli, a także uczniów, wyłącznie na wynikach egzaminowania?
To szkolenie jest dla Ciebie!
Rankingi jako efekt uboczny egzaminów powodują, że szkoły postrzega się jako dobre lub złe ze względu na wyniki egzaminów zewnętrznych. Z tego powodu nauczyciele poświęcają coraz więcej czasu na treningi przed tym ważnym sprawdzianem. Niestety, uczenie ukierunkowane na zdanie egzaminu przygotowuje jedynie do rozwiązywania testów, podczas gdy szkoła ma przecież także inne zadania. Gdzie jest złoty środek? Czy można ograniczyć czasochłonne przygotowania do egzaminów? Czy można bez strat poświęcić odzyskany czas na pełniejszą edukację? Co jest obowiązkiem szkoły? Jak czytać podstawowe dokumenty konstytuujące edukację w gimnazjum? Jak szukać wskazówek, na co zwrócić uwagę podczas planowania takiej zmiany?
Program kursu uwzględnia kierunek zapowiedzianych zmian w koncepcji egzaminów zewnętrznych, które mają być w 50% testowe, a w 50% problemowe.
Szkolenie zaspokaja ważną i często sygnalizowaną potrzebę pracy nad kompetencjami i postawami, które nie są przedmiotem egzaminowania, a mają znaczący wpływ na sukces edukacyjny. Uczy, jak unikać koncentracji całej uwagi nauczycieli, a także uczniów, wyłącznie na wynikach egzaminowania, mimo że są one najprostszym sposobem porównywania jakości pracy nauczycieli i poziomu dzieci i młodzieży.
Poziom pierwszy szkolenia pozwala uczestnikom zweryfikować własne umiejętności nazywania nieegzaminacyjnych kompetencji, wskazywania ich w podstawie programowej i planowania działań edukacyjnych sprzyjających ich rozwojowi.
Poziom drugi kształtuje nawyk uwzględniania w planowaniu lekcji oraz reszty życia szkolnego uczniów metod rozwijających kompetencje zdiagnozowane na poziomie pierwszym, ze szczególnym uwzględnieniem samodzielności uczniów, która sprzyjają zaangażowaniu i rozpoznawaniu oraz rozwijaniu ich mocnych stron. Uczestnicy kursu poznają argumenty przemawiające na rzecz wskazywania innych mocnych stron szkoły, poza liczonym arytmetycznie wynikiem egzaminacyjnym.
Poziom trzeci to praca nad indywidualizacją nauki z wykorzystaniem dostępnych metod pracy, które pozwalają uczniom w znacznym stopniu przejąć odpowiedzialność za priorytety i kierunek rozwoju w ramach nauki szkolnej.
Dzięki udziałowi w szkoleniu uczestnicy skonfrontują holistyczne podejście do ucznia z obowiązującą praktyką uczenia i oceniania w szkole. Dostrzegą, jaki wpływ na efektywność i zakres pracy szkoły ma przykładanie dużej wagi do wyników egzaminów. Wskażą możliwości kształtowania kompetencji kluczowych i sposoby ich oceniania. Zaplanują także inne podejście do uczenia, uwzględniające indywidualny kontakt z uczniem.
: „W szkoleniu uwzględnione są treści dotyczące rozwijania wybranych kompetencji kluczowych, zgodnie z zaleceniami Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej z dnia 22 maja 2018 roku w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2018/C 189/01)”
Forma i czas szkolenia:
3 × 45 min wykład stacjonarny / do 150 osób
3 × 45 min wykład online / do 100 osób
3 × 45 min warsztat stacjonarny / do 25 osób
2 x 45 min webinar na żywo / do 30 osób
Program szkolenia
Poziom 1, kod poziomu: 03021, czas trwania: 3x45min
- odróżnia kompetencje sprawdzane na egzaminach od pozostałych określonych w podstawie programowej;
- identyfikuje formy i metody pracy pozwalające wpływać na postawy uczniów;
- planując lekcje z uczniami, uwzględnia kompetencje niesprawdzane na egzaminach, a wynikające z podstawy programowej;
- planuje proces dydaktyczny z aktywnymi metodami pracy.
Poziom 2, kod poziomu: 03022, czas trwania: 3x45min
- identyfikuje kompetencje kluczowe uczniów sprzyjające efektywnej nauce;
- organizuje proces uczenia się z wykorzystaniem kompetencji kluczowych;
- wpływa na poczucie odpowiedzialności uczniów za własny proces uczenia się;
- zachęca uczniów do rozwijania mocnych stron.
Poziom 3, kod poziomu: 03023, czas trwania: 3x45min
- zachęca uczniów do samodzielnego planowania nauki, aby w pełni wykorzystywali swoje mocne strony;
- poznaje techniki wspomagania rozwoju;
- stosuje w pracy indywidualnej elementy coachingu i tutoringu;