Stacjonarne
Online
MEN
W całości i z osobna. Strategie dydaktyczne wspierające indywidualizację nauczania w zróżnicowanej grupie klasowej

Zamów szkolenie

Wybierz rodzaj szkolenia które chcesz zamówić:

Jeżeli chcesz:

pogłębić swoją wiedzę i umiejętności w zakresie rozpoznawania indywidualnych potrzeb uczniów i sposobów ich zaspokajania oraz udoskonalić swój warsztat pracy nauczycieli w kontekście rozwoju strategii dydaktycznych wspierających indywidualizację nauczania w zróżnicowanej grupie klasowej?
To szkolenie jest dla Ciebie!

Dzięki udziałowi w szkoleniu:

  • poznasz regulacje prawne dotyczące indywidualizacji nauczania w zróżnicowanej grupie uczniów,
  • zdobędziesz wiedzę i umiejętności w zakresie planowania zajęć z uczniami adekwatnie do rozpoznanych potrzeb,
  • usystematyzujesz i poszerzysz swoją wiedzę w zakresie możliwych dostosowań organizacyjnych i metodycznych ułatwiających personalizację oddziaływań w aspekcie uniwersalnych sposobów osiągania celów dydaktycznych i wychowawczych.

Ramowy program szkolenia

MODUŁ I – szkoły podstawowe

  1. OD SEGREGACJI DO INKLUZJI
    1) Założenia edukacji włączającej jako konsekwencja respektowania prawa osób z niepełnosprawnością do edukacji i przeciwdziałania dyskryminacji tych osób w kontekście powszechnych praw i wolności.
    2) Dokumenty prawa międzynarodowego i akty prawa oświatowego regulujące zadania szkoły w zakresie wsparcia uczniów w procesie uczenia się.
  2. ROZWIĄZANIA NA RZECZ EDUKACJI WŁĄCZAJĄCEJ
    1) Aktualne rozwiązania organizacyjne w systemie oświaty dotyczące uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi:
    – prawa uczniów do kształcenia w szkole najbliżej miejsca zamieszkania;
    – organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej i ogólnych zasad jej udzielania, począwszy od diagnozy potrzeb, z uwzględnieniem czynników środowiskowych determinujących aktywność i uczestniczenie w życiu szkoły / klasy;
    – kształcenie specjalne;
    – zindywidualizowane formy organizacji kształcenia (nauczanie indywidualne, zindywidualizowana ścieżka);
    – zadania nauczycieli i specjalistów.
  3. ZESPÓŁ KLASOWY A RÓŻNICE INDYWIDUALNE
    1) Koncepcje psychologiczne dotyczące sposobów uczenia się.
    2) Cykl uczenia się Kolba.
    3) Style uczenia się.
  4. CELE I METODY KSZTAŁCENIA W SZKOLE PODSTAWOWEJ
    1) Zadania rozwojowe i edukacyjne na etapie edukacji wczesnoszkolnej i II etapu edukacji.
    2) Rola nauczyciela.
    3) Metody pracy z uczniami.
  5. STRATEGIE NAUCZANIA W EDUKACJI WŁĄCZAJĄCEJ na podstawie opracowania D. Mitchella.
  6. PERSONALIZACJA – dostosowanie wymagań edukacyjnych do specjalnych potrzeb uczniów w zróżnicowanej klasie.

MODUŁ II – szkoły ponadpodstawowe

  1. OD SEGREGACJI DO INKLUZJI
    1) Założenia edukacji włączającej jako konsekwencja respektowania prawa osób z niepełnosprawnością do edukacji i przeciwdziałania dyskryminacji tych osób w kontekście powszechnych praw i wolności.
    2) Dokumenty prawa międzynarodowego i akty prawa oświatowego regulujące zadania szkoły w zakresie wsparcia uczniów w procesie uczenia się.
  2. ROZWIĄZANIA NA RZECZ EDUKACJI WŁĄCZAJĄCEJ
    1) Aktualne rozwiązania organizacyjne w systemie oświaty dotyczące uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi:
    – prawa uczniów do kształcenia w szkole najbliżej miejsca zamieszkania;
    – organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej i ogólnych zasad jej udzielania, począwszy od diagnozy potrzeb, z uwzględnieniem czynników środowiskowych determinujących aktywność i uczestniczenie w życiu szkoły / klasy;
    – kształcenie specjalne;
    – zindywidualizowane formy organizacji kształcenia (nauczanie indywidualne, zindywidualizowana ścieżka);
    – zadania nauczycieli i specjalistów.
  3. ZESPÓŁ KLASOWY A RÓŻNICE INDYWIDUALNE
    1) Koncepcje psychologiczne dotyczące sposobów uczenia się.
    2) Cykl uczenia się Kolba.
    3) Style uczenia się.
  4. CELE I METODY KSZTAŁCENIA W SZKOLE PODSTAWOWEJ
    1) Zadania rozwojowe i edukacyjne na etapie edukacji w szkole ponadpodstawowej.
    2) Metody pracy z uczniami.
  5. STRATEGIE NAUCZANIA W EDUKACJI WŁĄCZAJĄCEJ na podstawie opracowania D. Mitchella.
  6. PERSONALIZACJA – dostosowanie wymagań edukacyjnych do specjalnych potrzeb uczniów w zróżnicowanej klasie.

Metodyka szkolenia:

praca z grupą szkoleniową powinna opierać się na aktywności i zaangażowaniu uczestników, łączyć teorię z praktyką. Zakłada się wykorzystanie wiedzy teoretycznej w powiązaniu z praktycznym działaniem, opierającym się na integrowaniu aktywności poznawczej z zaangażowaniem emocjonalnym i wykorzystaniem praktycznych doświadczeń uczestników w procesie poszukiwania rozwiązań problemów, które napotykają w codziennej pracy. Dodatkowo wymiana doświadczeń i zespołowe uczenie się będą okazją do refleksji nad własnym warsztatem pracy i możliwościami wzbogacenia sposobów pracy z uczniami. Sprzyjać temu będą stosowane metody aktywizujące – dyskusja, burza mózgów, studium przypadku. Przebieg szkolenia i zaproponowane formy aktywności będą stanowić ilustrację metod i technik możliwych do wykorzystania w planowaniu zajęć w zróżnicowanej grupie.

Forma i czas trwania szkolenia: 

4 × 45 min warsztat stacjonarny –  do 25 osób
3 × 45 min wykład online –  do 100 osób
3 × 45 min wykład stacjonarny–  do 150 osób
2 × 45 min webinar na żywo –  do 30 osób
2 × 45 min webinar nagrany –  do 100 osób

Materiały dla uczestników:

1. Prezentacje.
2. Karty pracy.

 

Poziom I  stacjonarny – dedykowany jest dla klas szkół podstawowych
Poziom II stacjonarny – dedykowany jest dla klas szkół ponadpodstawowych

Program szkolenia

Poziom 1, kod poziomu: 01031, czas trwania: 4x45min

  • prowadzi zajęcia różnymi metodami, dostosowanymi do typów reprezentacji sensorycznej uczniów;
  • stosuje techniki pracy grupowej umożliwiające współpracę uczniom o różnym poziomie osiągnięć;
  • dobiera metody i techniki pracy ze względu na szczególne potrzeby uczniów związane z nauką.

 

Poziom 2, kod poziomu: 01032, czas trwania: 4x45min

  • diagnozuje potrzeby zespołu klasowego związane ze zróżnicowanymi sposobami uczenia się;
  • planuje zróżnicowane metody i techniki pracy wynikające z różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów;
  • organizuje wsparcie rówieśnicze dla uczniów osiągających niższe wyniki.