Jeżeli chcesz:
pogłębić swoją wiedzę i umiejętności w zakresie rozpoznawania indywidualnych potrzeb uczniów i sposobów ich zaspokajania oraz udoskonalić swój warsztat pracy nauczycieli w kontekście rozwoju strategii dydaktycznych wspierających indywidualizację nauczania w zróżnicowanej grupie klasowej?
To szkolenie jest dla Ciebie!
Dzięki udziałowi w szkoleniu:
- poznasz regulacje prawne dotyczące indywidualizacji nauczania w zróżnicowanej grupie uczniów,
- zdobędziesz wiedzę i umiejętności w zakresie planowania zajęć z uczniami adekwatnie do rozpoznanych potrzeb,
- usystematyzujesz i poszerzysz swoją wiedzę w zakresie możliwych dostosowań organizacyjnych i metodycznych ułatwiających personalizację oddziaływań w aspekcie uniwersalnych sposobów osiągania celów dydaktycznych i wychowawczych.
Ramowy program szkolenia
MODUŁ I – szkoły podstawowe
- OD SEGREGACJI DO INKLUZJI
1) Założenia edukacji włączającej jako konsekwencja respektowania prawa osób z niepełnosprawnością do edukacji i przeciwdziałania dyskryminacji tych osób w kontekście powszechnych praw i wolności.
2) Dokumenty prawa międzynarodowego i akty prawa oświatowego regulujące zadania szkoły w zakresie wsparcia uczniów w procesie uczenia się. - ROZWIĄZANIA NA RZECZ EDUKACJI WŁĄCZAJĄCEJ
1) Aktualne rozwiązania organizacyjne w systemie oświaty dotyczące uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi:
– prawa uczniów do kształcenia w szkole najbliżej miejsca zamieszkania;
– organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej i ogólnych zasad jej udzielania, począwszy od diagnozy potrzeb, z uwzględnieniem czynników środowiskowych determinujących aktywność i uczestniczenie w życiu szkoły / klasy;
– kształcenie specjalne;
– zindywidualizowane formy organizacji kształcenia (nauczanie indywidualne, zindywidualizowana ścieżka);
– zadania nauczycieli i specjalistów. - ZESPÓŁ KLASOWY A RÓŻNICE INDYWIDUALNE
1) Koncepcje psychologiczne dotyczące sposobów uczenia się.
2) Cykl uczenia się Kolba.
3) Style uczenia się. - CELE I METODY KSZTAŁCENIA W SZKOLE PODSTAWOWEJ
1) Zadania rozwojowe i edukacyjne na etapie edukacji wczesnoszkolnej i II etapu edukacji.
2) Rola nauczyciela.
3) Metody pracy z uczniami. - STRATEGIE NAUCZANIA W EDUKACJI WŁĄCZAJĄCEJ na podstawie opracowania D. Mitchella.
- PERSONALIZACJA – dostosowanie wymagań edukacyjnych do specjalnych potrzeb uczniów w zróżnicowanej klasie.
MODUŁ II – szkoły ponadpodstawowe
- OD SEGREGACJI DO INKLUZJI
1) Założenia edukacji włączającej jako konsekwencja respektowania prawa osób z niepełnosprawnością do edukacji i przeciwdziałania dyskryminacji tych osób w kontekście powszechnych praw i wolności.
2) Dokumenty prawa międzynarodowego i akty prawa oświatowego regulujące zadania szkoły w zakresie wsparcia uczniów w procesie uczenia się. - ROZWIĄZANIA NA RZECZ EDUKACJI WŁĄCZAJĄCEJ
1) Aktualne rozwiązania organizacyjne w systemie oświaty dotyczące uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi:
– prawa uczniów do kształcenia w szkole najbliżej miejsca zamieszkania;
– organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej i ogólnych zasad jej udzielania, począwszy od diagnozy potrzeb, z uwzględnieniem czynników środowiskowych determinujących aktywność i uczestniczenie w życiu szkoły / klasy;
– kształcenie specjalne;
– zindywidualizowane formy organizacji kształcenia (nauczanie indywidualne, zindywidualizowana ścieżka);
– zadania nauczycieli i specjalistów. - ZESPÓŁ KLASOWY A RÓŻNICE INDYWIDUALNE
1) Koncepcje psychologiczne dotyczące sposobów uczenia się.
2) Cykl uczenia się Kolba.
3) Style uczenia się. - CELE I METODY KSZTAŁCENIA W SZKOLE PODSTAWOWEJ
1) Zadania rozwojowe i edukacyjne na etapie edukacji w szkole ponadpodstawowej.
2) Metody pracy z uczniami. - STRATEGIE NAUCZANIA W EDUKACJI WŁĄCZAJĄCEJ na podstawie opracowania D. Mitchella.
- PERSONALIZACJA – dostosowanie wymagań edukacyjnych do specjalnych potrzeb uczniów w zróżnicowanej klasie.
Metodyka szkolenia:
praca z grupą szkoleniową powinna opierać się na aktywności i zaangażowaniu uczestników, łączyć teorię z praktyką. Zakłada się wykorzystanie wiedzy teoretycznej w powiązaniu z praktycznym działaniem, opierającym się na integrowaniu aktywności poznawczej z zaangażowaniem emocjonalnym i wykorzystaniem praktycznych doświadczeń uczestników w procesie poszukiwania rozwiązań problemów, które napotykają w codziennej pracy. Dodatkowo wymiana doświadczeń i zespołowe uczenie się będą okazją do refleksji nad własnym warsztatem pracy i możliwościami wzbogacenia sposobów pracy z uczniami. Sprzyjać temu będą stosowane metody aktywizujące – dyskusja, burza mózgów, studium przypadku. Przebieg szkolenia i zaproponowane formy aktywności będą stanowić ilustrację metod i technik możliwych do wykorzystania w planowaniu zajęć w zróżnicowanej grupie.
Forma i czas trwania szkolenia:
4 × 45 min warsztat stacjonarny – do 25 osób
3 × 45 min wykład online – do 100 osób
3 × 45 min wykład stacjonarny– do 150 osób
2 × 45 min webinar na żywo – do 30 osób
2 × 45 min webinar nagrany – do 100 osób
Materiały dla uczestników:
1. Prezentacje.
2. Karty pracy.
Poziom I stacjonarny – dedykowany jest dla klas szkół podstawowych
Poziom II stacjonarny – dedykowany jest dla klas szkół ponadpodstawowych
Program szkolenia
Poziom 1, kod poziomu: 01031, czas trwania: 4x45min
- prowadzi zajęcia różnymi metodami, dostosowanymi do typów reprezentacji sensorycznej uczniów;
- stosuje techniki pracy grupowej umożliwiające współpracę uczniom o różnym poziomie osiągnięć;
- dobiera metody i techniki pracy ze względu na szczególne potrzeby uczniów związane z nauką.
Poziom 2, kod poziomu: 01032, czas trwania: 4x45min
- diagnozuje potrzeby zespołu klasowego związane ze zróżnicowanymi sposobami uczenia się;
- planuje zróżnicowane metody i techniki pracy wynikające z różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów;
- organizuje wsparcie rówieśnicze dla uczniów osiągających niższe wyniki.