*Przedsprzedaż – realizacja szkolenia od 03.03.2025*
Jeśli chcesz rozwinąć kompetencje z zakresu rozpoznawania i wspierania uczniów z afazją i mutyzmem wybiórczym
w codziennej pracy dydaktyczno-wychowawczej, to szkolenie jest dla Ciebie!
Dzięki udziałowi w szkoleniu:
- rozpoznasz podstawowe symptomy afazji i mutyzmu wybiórczego,
- zastosujesz wybrane metody i narzędzia funkcjonalnej diagnozy pedagogicznej ucznia z zaburzeniami komunikacyjnymi,
- wykorzystasz skuteczne sposoby wspierania uczniów z zaburzeniami mowy w procesie edukacyjnym,
- rozwiniesz umiejętności w obszarze dostosowywania metod pracy i form komunikacji do potrzeb uczniów z afazją i mutyzmem wybiórczym,
- stworzysz strategię wspierania społeczno-emocjonalnego uczniów oraz współpracy z rodzicami i specjalistami,
- rozwiniesz umiejętność współpracy z rodzicami i specjalistami,
- opracujesz strategie budowania środowiska sprzyjającego rozwojowi komunikacyjnemu uczniów.
Ramowy program szkolenia
Moduł 1: Wprowadzenie (20 minut)
- Afazja a mutyzm wybiórczy – kluczowe cechy i mechanizmy – definicje i różnice.
- Objawy i trudności – jak rozpoznać uczniów z tymi zaburzeniami w codziennej pracy szkolnej – wskazówki do obserwacji – praca w parach lub trójkach – wstępny zbiór zaleceń do obserwacji i diagnozy funkcjonalnej.
- Mit czy fakt – obalanie najczęstszych mitów na temat afazji i mutyzmu wybiórczego.
Moduł 2: Funkcjonalna diagnoza pedagogiczna dzieci /uczniów
z zaburzeniami komunikacyjnymi (50 minut)
- Przykłady narzędzi wspierających funkcjonalną diagnozę pedagogiczną.
- Jak prowadzić obserwację ucznia w klasie – próba konstrukcji uproszczonego arkusza obserwacji afazji i mutyzmu wybiórczego (praca w grupach: A-afazja i MW- mutyzm wybiórczy).
- Analiza studium przypadku – ćwiczenie grupowe na podstawie przykładowych sytuacji szkolnych – korekta opracowanych arkuszy obserwacji wyodrębnienie punktów wspólnych i różnic.
Moduł 3: Metody wspierania uczniów z afazją i mutyzmem wybiórczym (50 minut)
- Strategie komunikacyjne: alternatywne sposoby komunikacji, na przykład: piktogramy, gesty, komunikatory – zestaw narzędzi i opis dostępnych metod.
- Praca na zasobach: wzmacnianie mocnych stron ucznia – strategie rozpoznawania mocnych stron dzieci i uczniów
z afazją i mutyzmem wybiórczym. - Ćwiczenia rozwijające – propozycje gier i aktywności pomagających w przełamywaniu blokad komunikacyjnych – zestaw ćwiczeń spontanicznych/sytuacyjnych oraz gier wyzwalających pozytywne emocje.
- Jak budować poczucie bezpieczeństwa w klasie?
- organizacja przestrzeni klasowej,
- zidentyfikowanie „asystenta” ucznia z A i MW,
- szczególna integracja zespołu klasowego i grupy przedszkolnej.
Moduł 4: Współpraca z otoczeniem ucznia (30 minut)
- Współpraca z rodzicami dzieci z A i MW – jak prowadzić skuteczny dialog.
- Współpraca z rodzicami dzieci w grupie przedszkolnej i klasie – jak pracować z rodzicami dzieci zdrowych, by wspierali własne dzieci w rozwoju empatii i gotowości do wspierania słabszych.
- Znaczenie współpracy z logopedą, psychologiem
i pedagogiem – wspólne strategie wspierania dzieci i uczniów na terenie placówki. - Wdrożenie indywidualnych programów wsparcia.
- Dyskusja moderowana na temat współpracy nauczycieli w zespole klasowym.
Moduł 5: Case study i warsztaty praktyczne (30 minut)
- Rozwiązywanie problemów: analiza sytuacji z pracy uczestników szkolenia.
- Analiza stworzonego w trakcie ćwiczeń planu wsparcia dla ucznia z afazją lub mutyzmem wybiórczym, naniesienie poprawek.
- Dyskusja i wymiana doświadczeń.
Metodyka szkolenia:
- wykład interaktywny,
- ćwiczenia praktyczne w grupach,
- analiza studiów przypadku,
- dyskusja moderowana
Forma i czas szkolenia:
4 x 45 min warsztat stacjonarny / do 25 osób
3 × 45 min wykład stacjonarny / do 150 osób
3 × 45 min wykład online / do 100 osób
2 x 45 min webinar na żywo / do 30 osób
Webinar nagrany dostępny w pakietach elastycznych: https://orke.pl/pakiety-elastyczne/
Materiały dla uczestników:
- Karty pracy
- Narzędziownik