Podczas szkolenia uczestnicy dowiedzą się, jak budować autorytet w relacjach z uczniami oraz poznają sposoby intensyfikowania działań wychowawczych na rzecz dojrzałości emocjonalno-społecznej uczniów, która ma służyć pogłębianiu relacji uczniów z nauczycielami.
Na poziomie pierwszym szkolenia uczestnicy dowiedzą się, co to jest autorytet i jakie są jego rodzaje. Poznają społeczno-kulturowe, organizacyjne i osobowościowe czynniki utrudniające budowanie autorytetu nauczyciela.
Podczas zajęć na poziomie drugim prowadzący opowie, dlaczego nauczyciel powinien być autorytetem dla uczniów i co się dzieje, gdy takim autorytetem nie jest − jaki ma to wpływ na proces uczenia, nauczania i wychowania. Omówi także związek autorytetu nauczycielskiego ze stylami kierowania, zapozna uczestników z teorią rozwoju Kohlberga i Habermasa w kontekście budowania autorytetu nauczyciela i skłoni słuchaczy do zaplanowania działań wzmacniających autorytet nauczyciela.
W trakcie poziomu trzeciego osoby biorące udział w szkoleniu poznają czynniki warunkujące budowanie gotowości emocjonalno-społecznej ucznia oraz zaplanują i stworzą fragmenty programów dydaktyczno-wychowawczych uwzględniających specyfikę rozwoju uczniów i budowanie autorytetu nauczycieli.
Poziom pierwszy obejmuje następujące zagadnienia:
- istota autorytetu;
- rodzaje autorytetu;
- społeczno-kulturowe, organizacyjne i osobowościowe czynniki utrudniające budowanie autorytetu nauczyciela.
Poziom drugi obejmuje następujące zagadnienia:
- konsekwencje autorytetu nauczyciela i jego braku w procesie uczenia, nauczania i wychowania;
- style kierowania a autorytet nauczyciela;
- teoria rozwoju Kohlberga i Habermasa w kontekście budowania autorytetu nauczyciela;
- planowanie działań wzmacniających autorytet nauczyciela.
Poziom trzeci obejmuje następujące zagadnienia:
- czynniki warunkujące budowanie gotowości emocjonalno-społecznej ucznia;
- planowanie i tworzenie fragmentów programów dydaktyczno-wychowawczych uwzględniających specyfikę rozwoju uczniów i budowanie autorytetu nauczycieli.
Forma szkolenia:
3 × 45 min wykład stacjonarny / do 150 osób
3 × 45 min wykład online / do 100 osób
3 × 45 min warsztat stacjonarny / do 25 osób
2 x 45 min webinar na żywo / do 30 osób
Program szkolenia
Poziom 1, kod poziomu: 01111, czas trwania: 3x45min
- dostrzega różnice między rolą autorytetu w relacji dorosły – dorosły oraz w relacji dorosły – dziecko;
- odróżnia autorytet formalny od naturalnego;
- identyfikuje źródła autorytetu osób dorosłych u dzieci i w tym kontekście określa źródła własnego autorytetu;
- definiuje edukacyjne i wychowawcze cele, które można osiągać dzięki autorytetowi;
- dostrzega rolę autorytetu osoby dorosłej we wspieraniu niezależności i samosterowności dziecka.
Poziom 2, kod poziomu: 01112, czas trwania: 3x45min
- definiuje edukacyjne i wychowawcze cele, które można osiągać dzięki autorytetowi;
- dostrzega rolę autorytetu osoby dorosłej we wspieraniu niezależności i samosterowności dziecka;
- planuje działania wzmacniające własny autorytet, w tym stosuje narzędzia komunikacyjne sprzyjające budowaniu samosterowności i odpowiedzialności uczniów.
Poziom 3, kod poziomu: 01113, czas trwania: 3x45min
- organizuje i ułatwia współpracę w zespołach wychowawczych i przedmiotowych wokół planowania działań wychowawczych na rzecz dojrzałości społeczno-emocjonalnej uczniów;
- promuje komunikację sprzyjającą dialogowi między osobą dorosłą a dzieckiem.