Jeżeli chcesz dowiedzieć się:
jak współpracować z rodzicami w zakresie rozwiązywania problemów wychowawczych?
To szkolenie jest dla Ciebie!
Sprawdź, w czym szkolenie może być pomocne w Twojej placówce
Przed nauczycielami stawia się wiele zadań – jedno z nich polega na współpracy z rodzicami w zakresie rozwiązywania problemów wychowawczych. Zdarza się, że przekonania rodziców lub stosowane przez nich metody kłócą się z podejściem nauczyciela. W takich sytuacjach – nazwijmy je trudnymi – należy szukać wspólnych płaszczyzn porozumienia, a jeśli (z różnych powodów) nie jest to możliwe, to przynajmniej kompromisu. Warto także wzbudzić w sobie szacunek dla osoby z odmiennym punktem widzenia. Ostatecznie cele nauczycieli i rodziców są w pewnym momencie zbieżne. Należy mieć na uwadze dobro ucznia – a komunikacja szkoły z rodzicami powinna temu sprzyjać.
Skoro (wg Silviny Bullrich): „Nie ma takiego problemu, którego nie da się rozwiązać. Niektóre z nich wymagają jedynie więcej czasu”, warto poznać asertywne techniki komunikowania się, przećwiczyć porozumiewanie się w trudnej sytuacji oraz nauczyć się pozyskiwać rodzica jako partnera w pracy wychowawczej.
Nauczyciele po odbytym szkoleniu:
- podwyższą swój poziom kompetencji (wiedzy, umiejętności i postaw) w zakresie współpracy z rodzicami;
- poznają narzędzia służące asertywnej komunikacji;
- otrzymają okazję do własnej refleksji nad relacjami nauczyciel–rodzic oraz identyfikacja swojej postawy w sytuacji trudnej czy konfliktowej.
Dowiedz się, jak będą pracować uczestnicy szkolenia
Uczestnicy będą mogli dzielić się własnymi doświadczeniami i dobrymi praktykami. Zakłada się, że będą pracować w małych grupach lub parach, aby maksymalnie mobilizować się do podejmowania wysiłku (przez zapobieganie zjawisku rozproszenia odpowiedzialności).
Zajęcia są prowadzone przede wszystkim metodami aktywnymi, takimi jak dyskusja, p tania coachingowe (refleksja), studia przypadków, bank pomysłów (wzory dokumentów).
Zwróć uwagę na…
Uczestnicy szkolenia poznają koncepcję poczwórnego ucha i poczwórnej tuby Friedemanna Schulza von Thuna oraz zasady Nonviolent Communication (NVC, inaczej: porozumienie bez przemocy, język serca itd.) Marshalla Rosenberga;
Korzyści dla rady pedagogicznej
- Nauczyciele biorący udział w warsztatach poznają zasady asertywnej komunikacji i najczęściej pojawiające się bariery komunikacyjne. Dowiedzą się, jak stworzyć plan współpracy z rodzicami i jak ją dokumentować. Będą potrafili prowadzić trudne rozmowy z rodzicami w sposób niewywołujący konfliktu. Wyznaczą bezpieczne dla siebie granice i będą potrafili chronić się w razie wystąpienia sytuacji kryzysowych. Szkolenie podkreśla aspekty wynikające z przywileju ochrony nauczyciela, jaka przysługuje funkcjonariuszom publicznym.
- Szkolenie uświadamia uczestnikom potrzebę budowania dobrych i partnerskich relacji z rodzicami uczniów, wskazuje wprost, dlaczego nie warto etykietować rozmówców, oraz uczy, jak odważnie i skutecznie postępować w przypadku wystąpienia konfliktu.
Korzyści dla dyrektora
- Placówka chroniona dokumentacją jako istotnym dowodem na podejmowanie działań w sytuacjach kryzysowych.
- Znajomość obszarów wymagających samodoskonalenia nauczycieli w relacjach z rodzicami uczniów.
- Pozyskanie rodziców jako partnerów szkoły.
Forma i czas szkolenia:
3 × 45 min wykład stacjonarny / do 150 osób
3 × 45 min wykład online / do 100 osób
3 × 45 min warsztat stacjonarny / do 25 osób
2 x 45 min webinar na żywo / do 30 osób
Program szkolenia
Poziom 1, kod poziomu: 07041, czas trwania: 3x45min
- określa sytuacje, w których rodzic narusza jego granice oraz identyfikuje związane z tym trudności;
- reaguje asertywnie w takich sytuacjach i zachęca do rozmowy o dziecku;
- jasno wyznacza granice swojej pomocy, oferując ją rodzicowi oraz określa warunki skutecznego oddziaływania wychowawczego.
Poziom 2, kod poziomu: 07042, czas trwania: 3x45min
- diagnozuje swoje reakcje emocjonalne w sytuacji agresji słownej ze strony rodziców;
- planuje potrzebne wsparcie lub rozwój niezbędnych kompetencji;
- stosuje narzędzia komunikacyjne służące podtrzymywaniu konstruktywnej rozmowy, nawet w przypadku trudności wynikających z postawy rodzica;
- w razie potrzeby odwołuje się do wiedzy o prawnych obowiązkach rodziców i konsekwencjach wynikających z niewywiązywania się z nich.
Poziom 3, kod poziomu: 07043, czas trwania: 3x45min
- doskonali metody pozyskiwania rodziców jako partnerów szkoły;
- tworzy plan współpracy z rodzicami oraz doskonalą umiejętność dokumentowania swoich działań w tym zakresie;
- zna standardy opracowania wzorów dokumentów w zakresie współpracy z rodzicami.