Jeżeli chcesz:
dowiedzieć się, jak realnie można zmniejszyć problem agresji przemocy w polskich szkołach?
To szkolenie jest dla Ciebie!
Dzięki udziałowi w szkoleniu:
- Otrzymasz pogłębioną wiedzę dotyczącą problemu agresji i przemocy;
- Nauczysz się praktycznych umiejętności wychowawczych;
- poznasz zagadnienia nie tylko interwencji, lecz także profilaktyki;
- nauczysz się współpracy w zespole pedagogicznym oraz współpracy z innymi specjalistami i przedstawicielami właściwych służb;
- zwiększysz umiejętności tworzenia autorskich programów przeciwdziałania agresji.
Ramowy program szkolenia
MODUŁ 1
- Agresja a przemoc i ich funkcje.
- Formy agresji / przemocy.
- Charakterystyka sprawców i ofiar przemocy.
- Przyczyny zachowań agresywnych (agresja jako instynkt, jako efekt frustracji potrzeb, jako wynik społecznego uczenia się).
- Złość a agresja.
- Rodzinne i indywidualne czynniki występowania zachowań agresywnych / opartych na przemocy.
- Wyniki eksperymentu więziennego Philipa Zimbardo w kontekście agresji / przemocy uczniów.
- Wpływ szkoły i rówieśników na występowanie zachowań agresywnych / opartych na przemocy.
- Sposoby przeciwdziałania negatywnemu wpływowi rówieśników i środowiska szkolnego na występowanie zachowań agresywnych / opartych na przemocy.
- Zasady interwencji w sytuacji zaobserwowania agresywnego zachowania.
MODUŁ 2
- Założenia komunikacji w koncepcji Porozumienie bez przemocy.
- Język osądów a język potrzeb.
- Zasady komunikacji według Porozumienia bez przemocy.
- Przeciwdziałanie sytuacjom konfliktowym według Porozumienia bez przemocy.
- Radzenie sobie z atakiem werbalnym.
- Konstruktywne wyrażanie gniewu.
- Agresja i przemoc uczniów w kontekście prawnym.
- Procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach zagrożenia przestępczością i demoralizacją.
- Współpraca ze specjalistami / przedstawicielami innych służb.
MODUŁ 3
- Założenia i elementy treningu zastępowania agresji.
- Założenia i elementy treningu umiejętności społecznych.
- Praktyka prowadzenia treningu umiejętności społecznych.
- Założenia i elementy treningu kontroli złości.
- Praktyka prowadzenia treningu kontroli złości.
- Założenia i elementy treningu wnioskowania moralnego.
- Praktyka prowadzenia treningu wnioskowania moralnego.
- Elementy szkolnego programu przeciwdziałania agresji.
- Działania podejmowane w ramach profilaktyki uniwersalnej.
- Działania podejmowane w ramach profilaktyki selektywnej.
- Działania podejmowane w ramach profilaktyki wskazującej.
Metodyka szkolenia:
Proces uczenia się będzie przebiegał w następujących etapach: nakreślenie konkretnego problemu i uświadomienie uczestnikom jego znaczenia – zaprezentowanie wiedzy teoretycznej pozwalającej poradzić sobie z problemem – wypracowanie konkretnych rozwiązań możliwych do przeniesienia do praktyki zawodowej lub przećwiczenie umiejętności w sytuacjach z realnego życia uczestników.
Proces uczenia będzie odwoływał się do dotychczasowych doświadczeń uczestników poprzez wzmacnianie skutecznych metod radzenia sobie z agresją / przemocą i dostarczanie wskazówek w celu udoskonalenia mniej funkcjonalnych praktyk. Uczestnicy będą mogli odwoływać się w pracy ćwiczeniowej do realnych problemów, z którymi spotykają się w codziennej pracy.
Forma i czas trwania szkolenia:
3 × 45 min warsztat stacjonarny
3 x 45 min wykład stacjonarny
3 x 45 min wykład online
2 x45 min webinar na żywo
Materiały dla uczestników:
1. Prezentacja
2. Karty pracy.
Program szkolenia
Poziom 1, kod poziomu: 07011, czas trwania: 3x45min
- Zwiększy zdolności do adekwatnego reagowania, gdy wystąpią zjawiska przemocy i agresji wśród uczniów oraz wzmocnienie profilaktyki takich zachowań z uwzględnieniem prawidłowości rozwoju psychicznego dzieci i młodzieży.
Poziom 2, kod poziomu: 07012, czas trwania: 3x45min
- Zwiększy zdolności do adekwatnego reagowania, gdy wystąpią zjawiska przemocy i agresji wśród uczniów oraz wzmocnienie profilaktyki takich zachowań z uwzględnieniem prawidłowości rozwoju psychicznego dzieci i młodzieży.
Poziom 3, kod poziomu: 07013, czas trwania: 3x45min
- Zwiększy zdolności do adekwatnego reagowania, gdy wystąpią zjawiska przemocy i agresji wśród uczniów oraz wzmocnienie profilaktyki takich zachowań z uwzględnieniem prawidłowości rozwoju psychicznego dzieci i młodzieży.
wykład stacjonarny, kod poziomu: 0701W, czas trwania: 3x45min
Zwiększy zdolności do adekwatnego reagowania, gdy wystąpią zjawiska przemocy i agresji wśród uczniów oraz wzmocnienie profilaktyki takich zachowań z uwzględnieniem prawidłowości rozwoju psychicznego dzieci i młodzieży.