Szkolenie promuje asertywność jako postawę lub styl życia, który opiera się na otwartym, szczerym, zgodnym z samym sobą wyrażaniu siebie i porozumiewaniu się z otoczeniem. Asertywność to nie tylko umiejętność odmawiania, to przede wszystkim decyzja i wybór takich zachowań, które wynikają z szacunku do siebie i drugiego człowieka. To jedna z podstawowych kompetencji skutecznego komunikowania się, polegająca na jasnym, bezpośrednim przekazywaniu swoich potrzeb oraz obronie swoich praw z jednoczesnym poszanowaniem praw innych osób. W pracy nauczyciela postawa asertywna i związane z nią kompetencje komunikacyjne są niezbędne i kluczowe w procesie budowania relacji z uczniami, rodzicami, nauczycielami – należą do podstawowych narzędzi pracy wspomagających procesy uczenia się i wychowania.
Celem zachowań asertywnych jest zaspokojenie potrzeb i chęci obu stron zaangażowanych
w interakcję. Przez zachowania asertywne możemy przekazywać je bezpośrednio i stanowczo − taki otwarty i jasny sposób komunikowania wzajemnych interesów pozwala nam uniknąć wielu nieporozumień i niedomówień.
Asertywność umożliwia nam też bezpieczne wyrażanie uczuć i opinii, obronę swoich wartości, granic oraz swojego zdania. To również sposób radzenia sobie z konfrontacją, krytyką lub niesprawiedliwością.
Asertywności możemy się nauczyć – jest zbiorem kompetencji osadzonych w naszej osobowości i świadomości siebie. Mogą one służyć budowaniu dobrych relacji z otoczeniem.
Szkolenie ma dwa główne wątki. Pierwszy dotyczy budowania świadomości postawy asertywnej oraz zapoznania się z konkretnymi, uniwersalnymi narzędziami i technikami asertywnej komunikacji. Drugi wątek podpowiada, jak stosować te narzędzia w konkretnych, codziennych sytuacjach zawodowych pracownika szkoły.
Zapraszamy do nauki przez doświadczanie − trening umiejętności asertywnego komunikowania się będzie prowadzony za pomocą symulacji tworzonej wspólnie z uczestnikami
szkolenia na bazie ich doświadczeń zawodowych.
Po ukończeniu szkolenia kursanci będą gotowi, aby przećwiczone techniki i narzędzia zastosować w codziennej pracy.
Forma i czas szkolenia:
3 × 45 min wykład stacjonarny / do 150 osób
3 × 45 min wykład online / do 100 osób
3 × 45 min warsztat stacjonarny / do 25 osób
2 x 45 min webinar na żywo / do 30 osób
2 x 45 min webinar nagrany / do 100 osób
Program szkolenia
Poziom 1, kod poziomu: 06051, czas trwania: 3x45min
- jest świadomy swoich praw w relacjach z uczniami oraz osobami dorosłymi;
- stosuje techniki asertywnej interwencji w wybranych typowych sytuacjach naruszania granic.
Poziom 2, kod poziomu: 06052, czas trwania: 3x45min
- analizuje własne emocjonalne reakcje w wypadku naruszania granic i świadomie je kontroluje, aby nie naruszać granic innych, również agresorów;
- reaguje asertywnie w typowych sytuacjach naruszania granic;
- sięga po pomoc, gdy nie jest w stanie się zachować asertywnie;
- planuje asertywne interwencje zgodne z własnym stylem komunikacji i potrzebami psychologicznymi.
Poziom 3, kod poziomu: 06053, czas trwania: 3x45min
- promuje asertywne zachowania w zespołach uczniowskich;
- wspiera innych nauczycieli w asertywnym reagowaniu na naruszanie ich granic;
- ułatwia wymianę doświadczeń i dobrych asertywnych praktyk w gronie nauczycieli.