Stacjonarne
Online
Pozytywne relacje i dobrostan w szkole – jak je budować i wzmacniać

Zamów szkolenie

Wybierz rodzaj szkolenia które chcesz zamówić:

*Przedsprzedaż – realizacja szkolenia od 03.03.2025*

Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak wprowadzić zmiany, które kształtują dobrostan w środowisku szkolnym oraz budują atmosferę sprzyjającą uczeniu się, to szkolenie jest dla Ciebie!

Dzięki udziałowi w szkoleniu:

  • dowiesz się, czym jest dobrostan i dlaczego jest ważny,
  • zrozumiesz związek między budowaniem relacji, nauczaniem i dobrostanem,
  • poznasz modele pracy nad dobrostanem,
  • poznasz dobre praktyki wspierające dobrostan nauczycieli, uczniów i rodziców.

Ramowy program szkolenia:

Moduł 1.  Znaczenie pozytywnych relacji w szkole / przedszkolu

  1. Czym są relacje i dlaczego są tak ważne w szkole.
  2. Interakcyjny model funkcjonowania człowieka – czynniki wewnętrzne i zewnętrzne mające wpływ na relacje i dobrostan.
  3. Identyfikacja czynników utrudniających budowanie relacji.
  4. Jak tworzyć relacje międzyludzkie.

Moduł 2. Istota i znaczenie dobrostanu w szkole / przedszkolu

  1. Wymiary dobrostanu.
  2. Czym jest dobrostan dzieci i młodzieży.
  3. Jakie są obecnie wyzwania dla tworzenia i utrzymania dobrostanu ucznia.
  4. Relacje a dobrostan.
  5. Emocje a dobrostan
  6. Cebulowa teoria szczęścia Janusza Czapińskiego.

Moduł 3. Diagnoza relacji i dobrostanu w szkole / przedszkolu

  1. Wykorzystanie technik socjometrycznych do budowania dobrej jakości relacji w klasie: technika klasyczna, technika „zgadnij, kto to?”, technika szeregowanie rangowe
  2. Zbadaj swój dobrostan – badanie online.

Moduł 4. Działania na rzecz budowania dobrostanu uczniów – dobre praktyki

  1. Strefy relaksu i wyciszenia – tworzenie bezpiecznego klimatu w szkole
  2. 5 strategii budowania dobrych relacji.
  3. Zaspakajanie potrzeb uczniów: potrzeb emocjonalnych, potrzeb społecznych, potrzeb w procesie uczenia się.
  4. Wartościowe inicjatywy wspierające dobrostan, na przykład angażowanie uczniów w działania społeczne.

Moduł 5. Strategie budowania dobrostanu nauczycieli i rodziców

  1. Dobrostan nauczyciela
    • Porozumienie bez przemocy, komunikacja oparta na szacunku, życzliwości i empatii.
    • Psychologia pozytywna i poznawcza jako narzędzie do budowania dobrostanu psychicznego.
    • Praktyka uważności wspierająca budowanie dystansu i regenerację.
    • Samoregulacja, czyli identyfikacja oraz redukcja stresorów tak, by budować zasoby odporności psychicznej.
  1. Dobrostan rodzica
    • Zakłócenia dobrostanu w relacjach rodzic – nauczyciel. Jak zapobiegać i wyciszać?
    • Perfekcjonizm lub nadmierny krytycyzm.
    • Dobrostan rodzica vs oddziaływanie na dziecko.
    • Ciekawe programy wychowawczo-profilaktyczne na rzecz relacji i dobrostanu.

Moduł 6. Podsumowanie i refleksja

  1. Najważniejsze drogi do dobrostanu – wnioski ze szkolenia.
  2. Możliwości rozwoju w obszarze budowania i wzmacniania dobrostanu – dyskusja.
  3. Podsumowanie szkolenia.

Metodyka szkolenia:

  • ćwiczenia w parach i w małych grupach,
  • studium przypadku,
  • pokaz,
  • mapowanie relacji
  • test

Forma i czas szkolenia:

3 × 45 min wykład stacjonarny / do 150 osób
3 × 45 min wykład online / do 100 osób
4 × 45 min warsztat stacjonarny / do 25 osób
2 x 45 min webinar na żywo / do 30 osób

2 x 45 min webinar nagrany – dostępny w Pakietach Elastycznych: orke.pl/pakiety-elastyczne/

Materiały dla uczestników:

  • prezentacja
  • karty pracy
  • e-narzędziownik