*Przedsprzedaż – realizacja szkolenia od 03.03.2025*
Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak wprowadzić zmiany, które kształtują dobrostan w środowisku szkolnym oraz budują atmosferę sprzyjającą uczeniu się, to szkolenie jest dla Ciebie!
Dzięki udziałowi w szkoleniu:
- dowiesz się, czym jest dobrostan i dlaczego jest ważny,
- zrozumiesz związek między budowaniem relacji, nauczaniem i dobrostanem,
- poznasz modele pracy nad dobrostanem,
- poznasz dobre praktyki wspierające dobrostan nauczycieli, uczniów i rodziców.
Ramowy program szkolenia:
Moduł 1. Znaczenie pozytywnych relacji w szkole / przedszkolu
- Czym są relacje i dlaczego są tak ważne w szkole.
- Interakcyjny model funkcjonowania człowieka – czynniki wewnętrzne i zewnętrzne mające wpływ na relacje i dobrostan.
- Identyfikacja czynników utrudniających budowanie relacji.
- Jak tworzyć relacje międzyludzkie.
Moduł 2. Istota i znaczenie dobrostanu w szkole / przedszkolu
- Wymiary dobrostanu.
- Czym jest dobrostan dzieci i młodzieży.
- Jakie są obecnie wyzwania dla tworzenia i utrzymania dobrostanu ucznia.
- Relacje a dobrostan.
- Emocje a dobrostan
- Cebulowa teoria szczęścia Janusza Czapińskiego.
Moduł 3. Diagnoza relacji i dobrostanu w szkole / przedszkolu
- Wykorzystanie technik socjometrycznych do budowania dobrej jakości relacji w klasie: technika klasyczna, technika „zgadnij, kto to?”, technika szeregowanie rangowe
- Zbadaj swój dobrostan – badanie online.
Moduł 4. Działania na rzecz budowania dobrostanu uczniów – dobre praktyki
- Strefy relaksu i wyciszenia – tworzenie bezpiecznego klimatu w szkole
- 5 strategii budowania dobrych relacji.
- Zaspakajanie potrzeb uczniów: potrzeb emocjonalnych, potrzeb społecznych, potrzeb w procesie uczenia się.
- Wartościowe inicjatywy wspierające dobrostan, na przykład angażowanie uczniów w działania społeczne.
Moduł 5. Strategie budowania dobrostanu nauczycieli i rodziców
- Dobrostan nauczyciela
- Porozumienie bez przemocy, komunikacja oparta na szacunku, życzliwości i empatii.
- Psychologia pozytywna i poznawcza jako narzędzie do budowania dobrostanu psychicznego.
- Praktyka uważności wspierająca budowanie dystansu i regenerację.
- Samoregulacja, czyli identyfikacja oraz redukcja stresorów tak, by budować zasoby odporności psychicznej.
- Dobrostan rodzica
- Zakłócenia dobrostanu w relacjach rodzic – nauczyciel. Jak zapobiegać i wyciszać?
- Perfekcjonizm lub nadmierny krytycyzm.
- Dobrostan rodzica vs oddziaływanie na dziecko.
- Ciekawe programy wychowawczo-profilaktyczne na rzecz relacji i dobrostanu.
Moduł 6. Podsumowanie i refleksja
- Najważniejsze drogi do dobrostanu – wnioski ze szkolenia.
- Możliwości rozwoju w obszarze budowania i wzmacniania dobrostanu – dyskusja.
- Podsumowanie szkolenia.
Metodyka szkolenia:
- ćwiczenia w parach i w małych grupach,
- studium przypadku,
- pokaz,
- mapowanie relacji
- test
Forma i czas szkolenia:
3 × 45 min wykład stacjonarny / do 150 osób
3 × 45 min wykład online / do 100 osób
4 × 45 min warsztat stacjonarny / do 25 osób
2 x 45 min webinar na żywo / do 30 osób
2 x 45 min webinar nagrany – dostępny w Pakietach Elastycznych: orke.pl/pakiety-elastyczne/
Materiały dla uczestników:
- prezentacja
- karty pracy
- e-narzędziownik