Jeśli chcesz pogłębić rozumienie zjawiska przemocy rówieśniczej, poznać sposoby jej diagnozowania oraz rozwinąć umiejętności w obszarze planowania interwencji i pomocy dla uczestników aktu przemocy, to szkolenie jest dla Ciebie!
Dzięki udziałowi w szkoleniu:
- poznasz mechanizmy psychologiczne przemocy rówieśniczej, w tym charakterystykę sprawców, ofiar i świadków,
- poszerzysz swoje kompetencje w obszarze diagnozowania sytuacji uczniów doświadczających przemocy lub odrzucenia,
- zapoznają się ze strategiami wychowawczymi korygującymi przyczyny i skutki przemocy rówieśniczej,
- przyswoisz modele zachowań, które pomogą we właściwy sposób reagować i wskażą, co robić w sytuacji przemocy rówieśniczej, a czego unikać.
Ramowy program szkolenia:
-
- Wstęp:
- Tabuizacja agresji/przemocy – koncepcja JESPERA JULLA.
- Jaka jest skala problemu, jakie działania sprzyjają, a które chronią przed przemocą,
- Czym jest przemoc – kto może stać się ofiarą, a kto sprawcą?
- Rodzaje przemocy rówieśniczej.
- Kim jest WROGOJACIEL?
- Rozpoznanie:
- Diagnoza sytuacji w szkole, analiza dostępnych danych,
- Kiedy zwykłe dokuczanie staje się przemocą rówieśniczą?
- Z jakimi skutkami przemocy borykają się uczniowie?
- Przemoc rówieśnicza a klimat społeczny w szkole,
- Interwencja:
- Szkolny system interwencji.
- Planowanie procedury interwencji w szkole w sytuacji przemocy rówieśniczej.
- Rozpoczęcie procedury interwencyjnej.
- Zabezpieczenie dowodów i ustalenie okoliczności zdarzenia.
- Udzielenie wsparcia i pomocy psychologicznej ofierze przemocy.
- Konsekwencje wobec sprawcy przemocy.
- Praca psychologiczno – pedagogiczna nad zmianą zachowania sprawcy i zadośćuczynienia ofierze.
- Udzielenie wsparcia rodzicom uczniów.
- Praca ze świadkami zdarzenia.
- Różne podejścia do rozwiązywania problemu przemocy rówieśniczej w szkole, w tym koncepcja DANA OLWEUSA.
- Pomoc:
- Na poziomie klasy – po co nam dobry klimat społeczny w szkole?
- Na poziomie ucznia – strategie pracy ze złością.
- Jak wspierać uczniów, którzy doświadczyli przemocy rówieśniczej, a agresorowi pomóc wyjść ze swojej roli?
- Jak rozmawiać z uczniami, których dotknął ten problem?
- Podsumowanie spotkania –
- Praktyczne wskazówki, gotowe modele zachowań i zwroty językowe, które pomogą we właściwy sposób reagować i wskażą, co robić w sytuacji przemocy rówieśniczej, a czego unikać.
Metodyka szkolenia:
prezentacja, wykład, metody aktywizujące – praca grupowa, dyskusja
Forma i czas szkolenia:
4 × 45 min wykład stacjonarny / do 150 osób
3 × 45 min wykład online / do 100 osób
3 × 45 min warsztat stacjonarny / do 25 osób
2 x 45 min webinar na żywo / do 30 osób
2 x 45 min webinar nagrany / bez ograniczeńMateriały dla uczestników:
- e-narzędziownik
- Wstęp: