Jeśli chcesz poznać zagadnienia z zakresu rozwoju psychoseksualnego dzieci i młodzieży w wieku 6-18 lat oraz rozwinąć umiejętność reagowania na trudności i wyzwania dotyczące psychoseksualności uczennic i uczniów, to szkolenie jest dla Ciebie!
Dzięki udziałowi w szkoleniu:
- zrozumiesz podstawowe pojęcia z dziedziny psychoseksualności,
- dowiesz się, jak przebiega rozwój psychoseksualny, w tym rozwój orientacji seksualnej i tożsamości płciowej,
- rozpoznasz zachowanie normatywne i pozanormatywne w obszarze seksualności dziecka i nastolatka,
- w przypadku zachowań pozanormatywnych dobierzesz odpowiednią strategię wczesnej interwencji,
- dowiesz się, jak rozmawiać z uczniem o seksualności,
- poznasz właściwy, inkluzywny język rozmów o seksualności,
- dowiesz się, jak tworzyć wspierające i włączające środowisko w klasie i w szkole.
Ramowy program szkolenia:
- Czym jest seksualność? – płeć biologiczna, orientacja seksualna, tożsamość płciowa, preferencje seksualne – znaczenie i istota podstawowych pojęć.
- Etapy rozwoju psychoseksualnego dzieci i młodzieży.
- Normy i odchylenia w rozwoju psychoseksualnym:
- norma seksualna – jakie mamy normy w seksuologii i jak je rozumieć w kontekście zachowań uczniów,
- tożsamość płciowa – czym jest, jak się rozwija; poznanie takich pojęć jak: transseksualność, interseksualność, niebinarność i inne.
- orientacja seksualna: heteroseksualność, homoseksualność, biseksualność; czym jest aseksualność, panseksualość, autoseksualość.
- Sposoby reagowania na występowanie pozanormatywnych zachowań seksualnych u uczniów.
- wczesna interwencja – jak reagować w konkretnych sytuacjach,
- jak rozmawiać z rodzicami,
- jak efektywnie współpracować z psychologiem, pedagogiem i innymi specjalistami,
- gdzie szukać specjalistycznego wsparcia i pomocy.
- Tworzenie środowiska wspierającego uczennice i uczniów w rozwoju psychoseksualnym:
- język inkluzywny – w jaki sposób rozmawiać o seksualności,
- szkolne inicjatywy i przedsięwzięcia – przykłady dobrych praktyk z zakresu działań antydyskryminacyjnych.
Metodyka szkolenia:
prezentacja, wykład, metody aktywizujące – praca grupowa, dyskusja, scenki, case study, pytania i odpowiedzi
Forma i czas szkolenia:
4 × 45 min wykład stacjonarny / do 150 osób
3 × 45 min wykład online / do 100 osób
3 × 45 min warsztat stacjonarny / do 25 osób
2 x 45 min webinar na żywo / do 30 osób
2 x 45 min webinar nagrany / bez ograniczeń
Materiały dla uczestników:
- prezentacja,
- karty pracy,
- e-narzędziownik