Jeżeli chcesz dowiedzieć się:
w jaki sposób skutecznie możesz udzielać wsparcia uczniom z innych kręgów kulturowych?
To szkolenie jest dla Ciebie!
Dzięki udziałowi w szkoleniu:
- zostaniesz wyposażony w wiedzę dotyczącą międzykulturowości / różnorodności, niezbędną do rozumienia istoty różnic kulturowych i pracy z nią;
- zwiększysz swój stopień wiedzy psychologicznej na temat mechanizmów funkcjonowania ucznia cudzoziemskiego;
- poszerzysz swoją wiedzę dotyczącą diagnozowania oraz ewaluowania obszarów funkcjonowania szkolnego ucznia;
- poszerzysz swoją wiedzę dotyczącą pracy z klasą (przed pobytem i w trakcie pobytu nowego ucznia w szkole);
- poszerzysz swoją wiedzę dotyczącą umiejętności pracy z dzieckiem cudzoziemskim;
- poznasz narzędzia ułatwiające zaplanowanie pracy z klasą i uczniem cudzoziemskim;
- nauczysz się planować pracę własną z uczniem.
Ramowy program szkolenia
- Zróżnicowanie międzykulturowe świata.
- Kultura / międzykulturowość / różnorodność.
- Kultura Zachodu vs. kultura Wschodu (wartości, samoocena, relacje z innymi itp.).
- Wybrane wymiary kultury (omówienie).
- Mechanizmy psychologicznego funkcjonowania ucznia cudzoziemskiego. Stereotypy i ich skutki (szkoła).
- Fazy szoku kulturowego. Strategie akulturacji.
- Osobowość a kultura.
- Przygotowanie szkoły / wychowawcy / klasy na przyjęcie ucznia cudzoziemskiego.
- Przykłady narzędzi monitorujących proces adaptacji ucznia w szkole.
- Myślenie / spostrzeganie a kultura (różnice).
- Asystent międzykulturowy i jego rola.
- „Dziennik dobrych praktyk szkolnych”.
- Przykładowe zadania do pracy z uczniami. Zadania poszkoleniowe.
Metodyka szkolenia:
Swobodna dyskusja, burza mózgów (brainstorming), analiza przypadku, analiza materiału filmowego, miniwykład, ankieta, karty pracy
Forma i czas trwania szkolenia:
3 × 45 min wykład stacjonarny / do 150 osób
3 × 45 min wykład online / do 100 osób
4 × 45 min warsztat stacjonarny / do 25 osób
2 × 45 min webinar na żywo / do 30 osób
2 × 45 min webinar nagrany / do 100 osób
Materiały dla uczestników:
1. Karty pracy
2. Prezentacje
Program szkolenia
warsztat stacjonarny, kod poziomu: 07031, czas trwania: 4x45min
- skutecznie przygotowuje grupę klasową do przyjęcia ucznia z innego kręgu kulturowego;
- diagnozuje u ucznia trudności z przystosowaniem się do nowego kulturowo otoczenia;
- udziela skutecznego wsparcia psychologicznego uczniowi;
- organizuje wsparcie edukacyjne dla ucznia w zespole nauczycieli;
- zna zasady wspomagania nauki języka polskiego i pomaga w tym zakresie uczniowi w konsultacji z nauczycielem języka polskiego.