Jeżeli chcesz dowiedzieć się:
co tak naprawdę oznacza określenie grzeczny uczeń? Jaka jest różnica między uczniem grzecznym a wygodnym? Jak rozumieć i interpretować normy rozwojowe naszych uczniów?
To szkolenie jest dla Ciebie!
Dzięki udziałowi w szkoleniu:
- będziesz umieć odpowiednio przygotować się i poprowadzić efektywną rozmowę z rodzicem ucznia, który sprawia trudności wychowawcze lub ma trudności edukacyjne;
- dowiesz się, za co jesteś odpowiedzialny/odpowiedzialna w budowaniu współpracy z rodzicami.
Ramowy program szkolenia
POZIOM I
1. Co to znaczy grzeczny uczeń?
· Grzeczny uczeń a wygodny uczeń
· Co w rozwoju dziecka 7–9-letniego nie powinno nas dziwić – normy rozwojowe
2. Emocje w budowaniu relacji z uczniem i jego rodzicem
· Porwanie emocjonalne – jak je rozpoznać i unikać go
· Trójdzielny mózg i jego rola w komunikacji
3. Odpowiedzialność nauczyciela – na co mam wpływ?
· Mapa wyboru – pozycja uczącego i wyrokującego
· Schematy myślowe utrudniające obiektywne spojrzenie na ucznia
4. Techniki aktywnego słuchania
· Parafraza
· Komunikaty osobiste
· Dowartościowanie – komplementowanie
· Empatyczny odbiór
· Skupienie na rozwiązaniu
5. Pułapki w komunikacji
· Fakty a interpretacje
· Precyzja komunikatu
6. Rozmowa z rodzicem
· Przygotowanie się do rozmowy z rodzicem
· Rozpoczęcie rozmowy z rodzicem
· Prowadzenie dialogu z rodzicem
POZIOM II
1. Co to znaczy grzeczny uczeń?
· Grzeczny uczeń a wygodny uczeń
· Co w rozwoju dziecka 7–9-letniego nie powinno nas dziwić – normy rozwojowe
2. Emocje w budowaniu relacji z uczniem i jego rodzicem
· Porwanie emocjonalne – jak je rozpoznać i unikać go
· Trójdzielny mózg i jego rola w komunikacji
3. Odpowiedzialność nauczyciela – na co mam wpływ?
· Mapa wyboru – pozycja uczącego i wyrokującego
· Schematy myślowe utrudniające obiektywne spojrzenie na ucznia
4. Techniki aktywnego słuchania
· Parafraza
· Komunikaty osobiste
· Dowartościowanie – komplementowanie
· Empatyczny odbiór
· Skupienie na rozwiązaniu
5. Pułapki w komunikacji.
· Fakty a interpretacje
· Precyzja komunikatu
6. Rozmowa z rodzicem
· Przygotowanie się do rozmowy z rodzicem
· Rozpoczęcie rozmowy z rodzicem
· Prowadzenie dialogu z rodzicem
POZIOM III
1. Prawidłowości rozwojowe 10–14-latków
· Co nas nie powinno dziwić?
2. Rodzice–nauczyciele: sojusznicy czy wrogowie?
· Nauczyciel z perspektywy rodzica
· Rodzic z perspektywy nauczyciela
· Czynniki (warunki) dobrej współpracy
3. Odpowiedzialność nauczyciela
· Na co mam wpływ?
· Mapa wyboru – pozycja uczącego i pozycja wyrokującego
4. Emocje w budowaniu relacji z rodzicem
· Porwanie emocjonalne – jak je rozpoznać i co z nim robić?
· Trójdzielny mózg
5. Jak budować dobrą atmosferę rozmowy z rodzicem?
· Co może zrobić nauczyciel i na co warto uważać?
· Postawy rodziców utrudniające współpracę
6. Dbanie o swoje granice w kontakcie z agresywnym rodzicem – asertywny nauczyciel
· Radzenie sobie z krytyką rodzica
· Metoda stopniowania reakcji do zastosowania w przypadku agresywnego rodzica
· Asertywna odmowa, asertywna aprobata
7. Uczymy się dialogu z rodzicami – jak rozmawiać z rodzicem o trudnym zachowaniu dziecka?
Metodyka szkolenia:
Przedstawione zagadnienia teoretyczne zostaną wykorzystane przez uczestników do symulacji rozmów z rodzicami. Zdobyte podczas szkolenia umiejętności ułatwią nauczycielom przygotowanie się i skuteczne prowadzenie rozmów z rodzicami ucznia, który sprawia trudności wychowawcze lub edukacyjne.
Forma i czas trwania szkolenia:
3 × 45 min wykład stacjonarny / do 150 osób
3 × 45 min wykład online / do 100 osób
4 × 45 min warsztat stacjonarny / do 25 osób
2 × 45 min webinar na żywo / do 30 osób
2 × 45 min webinar nagrany / do 100 osób
Materiały dla uczestników:
1. Karty pracy
2. Prezentacje
Program szkolenia
Poziom 1, kod poziomu: 07141, czas trwania: 4x45min
- posiada umiejętność prowadzenia rozmów z rodzicami ucznia, którzy sprawiają trudności edukacyjne lub wychowawcze;
- zna sposoby efektywnej komunikacji z rodzicem oraz techniki aktywnego słuchania;
- przećwiczy umiejętność rozpoznawania emocji, które skutkują porwaniem emocjonalnym, przez co nie służą dobrej komunikacji;
- zna prawidłowości rozwojowe uczniów młodszych.
Poziom 2, kod poziomu: 07142, czas trwania: 4x45min
- zna prawidłowości rozwojowe uczniów starszych;
- zna techniki aktywnego słuchania;
- wie, za co są odpowiedzialni nauczyciele i na co mają wpływ w budowaniu współpracy z rodzicami;
- wie, czym jest porwanie emocjonalne oraz jak emocje interlokutorów wpływają na komunikację;
- potrafi zastosować w rozmowie z rodzicem poznane techniki aktywnego słuchania;
- zna schematy myślowe, które utrudniają obiektywne spojrzenie na ucznia, przez co przeszkadzają w obiektywnym przekazaniu informacji o dziecku jego rodzicowi.
Poziom 3, kod poziomu: 07143, czas trwania: 4x45min
- zna prawidłowości rozwojowe dzieci przedszkolnych;
- zna techniki aktywnego słuchania;
- wie, jakie są pułapki w komunikacji i dlaczego warto ich unikać;
- wie, za co są odpowiedzialni i na co mają wpływ w budowaniu współpracy z rodzicami;
- wie, co to jest porwanie emocjonalne oraz jak emocje interlokutorów wpływają na komunikację;
- potrafi przygotować się do rozmowy z rodzicami;
- potrafi zastosować w rozmowie z rodzicem poznane techniki aktywnego słuchania;
- zna schematy myślowe, które utrudniają obiektywne spojrzenie na ucznia, przez co przeszkadzają w obiektywnym przekazaniu informacji o dziecku jego rodzicowi.